آداب و رسوم ازدواج در ترکیه

آداب و رسوم ازدواج در ترکیه به رسم و رسوم ازدواج  در ایران خیلی شبیه است.
اگر دوست دارید از آداب و رسوم ازدواج در ترکیه بیشتر بدانید، در ادامه مطلب با پین تاتی همراه باشید.

ترک‌ها مراسمی به نام Görücülük (گورجولوک) دارند. این مراسم چیزی مثل مراسم خواستگاری ما ایرانی‌هاست. خانواده داماد به خانه عروس رفته و از او درخواست ازدواج می‌کنند. رسم این است که عروس خانم آینده با قهوه ترک از مهمانان پذیرایی کند. خانواده داماد هم او را ببینند. بعضی از خانواده‌ها بر طبق رسم، در قهوه ترک داماد نمک می‌ریزند. همانطور که حدس می‌زنید بسیار بدمزه خواهد شد! اما داماد با خوردن این قهوه ثابت می‌کند از پس سختی‌های زندگی برخواهد آمد. اگر همه چیز طبق روال پیش برود و هر دو طرف موافق عروسی باشند، وقت، وقت مراسم عروسی است.

آداب و رسوم ازدواج در ترکیه: حنابندون

سه روز قبل از عروسی، خانم‌ها دور هم جمع می‌شوند و مراسم حنابندون برپا می‌کنند. عروس با یک روبنده قرمز و همچنین لباس قرمز یا بنفش در این مراسم حاضر می‌شود و مادر داماد با حنا از او استقبال می‌کند. اول یک سکه طلا در دستان عروس می‌گذارد و آن را با حنا می‌پوشاند. بعد از حنا زدن به دست هم شروع می‌کنند به آواز خواندن. هم آواز شاد برای عروسی، هم غمگین برای اینکه قرار است دختر، خانه پدر را ترک کند.

دو شب قبل از عروسی هم یک مهمانی در خانه عروس برگزار می‌شود. مخصوصا وقتی عروس و داماد از دو ناحیه مختلف ترکیه باشند.

حمام عروسی

یکی از رسوم دیگر که روز قبل از مراسم اصلی انجام می‌شود، حمام عروسی است. عروس و یا مادر عروس تعدادی از خانم‌های فامیل را به یک حمام داغ ترکی، در یک حمام عمومی دعوت می‌کنند.

در نهایت هم نوبت عروسی است. یک عروسی شاد با رقص‌های سنتی ترکی.

یکی از رقص‌های سنتی ترکیه رقص زیبک (Zeybek) یا هارماندالی (Harmandalı) است. این رقص در سنت ترکیه، نمایانگر شجاعت و احترام است. زیبک‌ها، که در بخش آسیایی، جنوبی و مرکزی ترکیه حضور داشتند، قومی جنگجو‌ بودند. یونانی‌ها عقیده دارند این قوم مسلمانان یونانی بودند و ترک‌ها می‌گویند که این قوم ترک بودند. بعضی از منابع هم معتقدند این گروه، ترکمن بودند.

رقص زیبک با دو مدل ملودی انجام می‌شود؛ آرام (ağır) یا تند (kıvrak).
رقص آرام معمولا با یک مقدمه توسط داماد شروع می‌شود که به آن gezinleme ‌می‌گویند و رقصنده قبل از شروع رقص با آغاز ریتم، راه می‌رود. برای رقص بانوان، این مقدمه وجود ندارد. حتما این رقص را در سریال‌های “عشق بی‌پایان (اکیا)” و “هرجایی” دیدید.

یکی دیگر از رسوم شب عروسی که گویا از یونان آمده، این است که دوستان عروس اسم خود را کف کفش عروس می‌نویسند. عروس هم تا آخر شب در حد توان می‌رقصد. آخر شب کف کفش او را می‌بینند و اسم هر کسی که پاک شده باشد، یعنی عروسیَش نزدیک است!

مقایسه