اشتغال در ترکیه

اشتغال در ترکیه :بر اساس قانون ترکیه کار کردن توسط خارجی­ها بدون مجوز معتبر کار ممنوع است. همچنین برعکس سایر کشورها پیدا کردن شغل برای دانشجویان پاره وقت خارجی چندان ساده نیست. این موضوع به این دلیل است که کارفرمایان بیشتر تمایل دارند افراد ترک زبان استخدام کنند. همه این موانع در کنار فرصت­هایی برای دانشجویان خارجی در ترکیه در دسترس است. در این مقاله درمورد شرایط کاری برای دانشجویان خارجی در ترکیه می­پردازیم که می توانید مجوز کار دانشجویی بگیرید و درمورد فرصت­های کاری برای دانشجویان شگفت زده شوید. در ادامه به اشتغال در ترکیه می پردازیم.

اشتغال در ترکیه برای دانشجویان

اخیراً سازمان بین­ المللی مجوز قانونی کار برای دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد در ترکیه دارند را لازم ­الاجرا کرد. این قانون امکان کار برای دانشجویان کارشناسی ارشد خارجی را قانونی کرد. اگرچه این قانون شامل دانشجویان کارشناسی نمی­شود. در ترکیه فارغ از آینده مدرک تحصیلی کارشناسی، هدف فراهم کردن مجوز کار در ترکیه براش دانشجویان و فارغ­التحصیلان خارجی است.

زمانیکه دانشجویان کارشناس ارشد خارجی یک مجوز معتبر کار در ترکیه دارند همچنان از مزایای مجوز اقامت بهره می­برند. علاوه بر این مقررات، وزارت امور خارجه درمورد تعیین رویه­ های مدیریت استخدام این دانشجویان خارجی مسئول و پاسخگو بوده است. تصمیمات بر اساس مقررات و راهنما های تدوین شده توسط کمیته سیاست مهاجرت گرفته می­شود.

اگر شما یک دانشجوی خارجی هستید و رشته­ خود را در یک دانشگاه ترکیه تمام کرده ­اید می­توانید برای مجوز کار درخواست بدهید. بهتر است درخواست مجوز کار را طی سال اول فارغ­التحصیلی بدهید. بعد از درخواست به گروه بین­ المللی مشاورین سیاست کار منتقل می­شوید که درخواست شما را بررسی کرده و بر اساس مقررات تصمیم­گیری می­کند.

 

چه موقعیت­های شغلی برای دانشجویان خارجی وجود دارد؟

برای اشتغال در ترکیه بدانید که اول از همه استفاده از اینترنت برای شما در زمان جستجوی شغل بسیار مفید است. شما نیاز دارید تا یک رزومه جامع و با جزئیات برای ارائه به کارفرمای احتمالی خود آماده کنید. بعد از آن می­توانید با رزومه خود برای پست­های خالی درخواست ثبت کنید. معمولاً برای ارتباطات، زبان­های انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، عربی، روسی، فرانسوی، اسپانیایی و زبان­های متعدد دیگری که سایر شرکت­ها استفاده می­کنند در دسترس خواهد بود. بعد از ثبت چند درخواست می­توانید مطمدن شوید در صورتیکه شغل خود را در جای مناسبی جستجو کرده­اید برای درخواست هایتان پاسخ دریافت خواهید کرد.

اگر به­ دنبال یک شغل حرفه ­ای و با درآمد خوب در ترکیه هستید باید در سفارتخانه­ ها، کنسولگری ­ها و شرکت ­های جهانی به دنبال شغل باشید. اگرچه با توجه به اینکه رقابت متقاضیان در این زمینه­ ها شدید است پیدا کردن شغل دشوار خواهد بود. یکی دیگر از موقعیت­ هایی که در ترکیه وجود دارد این است که زبان مادری خود را به سایر دانشجویان آموزش دهید.

زبان انگلیسی زبانی است که بیشتر دانشجویان ترکیه ­ای به دنبال یادگیری آن هستند. به­ عنوان یک دانشجوی خارجی که انگلیسی صحبت می­کند می­توانید مطمئن باشید که هرکجا و هرزمان چنین شغل­ هایی را پیدا می­کنید. اگرچه درصورتیکه مدرک زبان خارجی داشته باشید درآمد بهتری از این شغل­ها خواهید داشت. کار کردن در دوره­ های زبان خارجی به شما کمک می­کند تا یک شغل موقت با درآمد خوب داشته باشید.

به ­عنوان یک موقعیت دیگر شرکت­ های ترکیه­ ای تمایل دارند خارجی­ها را در شرکت­هایشان استخدام کنند. بعضی شرکت­هایی که تمایل دارند خارجی ها را استخدام کنند شامل مراکز خبری، مجلات، روزنامه­ ها و سایر انتشارات هستند. خارجی­ ها برای ترجمه متن­ ها به زبان­ های خارجی در این مشاغل استخدام می­شوند. در بین این موقعیت­ های شغلی در دسترس در این شرکت­ها، ویراستاری، ترجمه و تفسیر، و روزنامه­ نگاری وجود دارد.

برای دانشجویان خارجی که به دنبال اشتغال در ترکیه هستند، پست­ های خالی در دانشگاه­ ها به اشتراک گذاشته می­شود. این فرصت­های شغلی در مجلات هم در دسترس هستند. مخصوصاً در فصل تابستان فرصت­های شغلی زیادی در ترکیه برای خارجی­ها وجود دارد. بزرگ‌ترین مشکل با کار کردن در بخش توریسم این است که به ساعت­های طولانی کار در طول هفته تا پایان فصل تابستان نیاز دارد. دانشجویان خارجی این فرصت را دارند تا به­عنوان پرستار بچه برای خانواده­ هایی که در شهرها زندگی می­کنند کار کنند.

مقایسه