بیمه ترکیه و سیستم سلامت دولتی

بیمه همگانی در ترکیه

با توجه به اصلاحات عمده بهداشتی در دهه‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰، پوشش بیمه سلامت عمومی برای مردم همگانی شد و کیفیت عمومی خدمات بهداشتی تا حد زیادی بهبود یافت و رضایت بیمار از ۳۹.۵ % در سال ۲۰۰۳ به ۷۵.۹ % در سال ۲۰۱۱ افزایش یافت. وجود یک بیمه سرتاسری جای کارت سبز سلامت برای نیازمندان را گرفت و خدمات پزشکی ارتقای قابل توجهی یافت.

چه درمان هایی تحت پوشش بیمه سلامت عمومی ترکیه قرار می گیرند؟

درمان‌های پزشکی زیر تحت پوشش بیمه سلامت عمومی ترکیه قرار می‌گیرند

  • موارد اضطراری و اورژانسی
  • حوادث و سوانحی که در حین کار برای افراد اتفاق می‌افتد
  • بیماری‌های عفونی
  • خدمات بهداشتی پیشگیرانه و درمانی (اعتیاد و مصرف الکل)
  • زایمان
  • حوادث ناشی از شرایط فوق‌العاده (صدمات ناشی از جنگ و فجایع طبیعی)
  • باروری برای زنان جوان تا ۳۹ سال
  • جراحی زیبایی اگر از نظر پزشکی ضروری تشخیص داده شود.

خدمات دندان پزشکی و پوشش بیمه در ترکیه

در حالی که برخی از بیمارستان‌های طرف قرارداد با بیمه سلامت عمومی، برخی خدمات دندان پزشکی را ارائه می‌دهند،  اما در اغلب موارد، بیماران باید بر روی خدمات دندان‌پزشکی خصوصی تکیه کرده و خود عهده دار پرداخت هزینه‌ها باشند. به علاوه، بیماران باید میزانی از هزینه داروهای تجویزی و خدمات سرپایی را هم خودشان پرداخت کنند.

بیمه سلامت خصوصی ترکیه برای خارجی‌ها

بدون شک، داشتن  بیمه سلامت کارآمد، بزرگ‌ترین نگرانی برای خارجیانی است که در ترکیه زندگی می‌کنند. همه ما می‌خواهیم اطمینان داشته باشیم که در شرایط اورژانسی، بیمه‌ای باشد که هزینه‌ی درمان ما را تقبل کند یا از آن بکاهد.

افراد بالای ۶۵ سال در ترکیه لازم نیست بیمه سلامت داشته باشند، اما هر کسی زیر این سن برای دریافت اجازه اقامت باید تحت پوشش بیمه سلامت خصوصی باشد.

مشکلی که بسیاری از خارجیان با آن روبه رو هستند این است که بیمه سلامت خصوصی بیش از حد گران است و بسیاری از بندهای موجود در قوانین بیمه مبهم است و ممکن است تمامی هزینه‌ها را شامل نشود. به همین دلیل، بیمه ی SGK  برای این افراد بیمه‌ مهم تر و کارآمدتری است.

دریافت بیمهSGK  برای شهروندان خارجی در ترکیه

ساکنان خارجی در صورتی که یک سال در ترکیه زندگی کنند، واجد شرایط درخواست برای برخورداری از  (SGK (Sosya Guvenlik Kurumu هستند. این پوشش بیمه به دارندگان حق درمان رایگان در بیمارستان‌های دولتی،  کمک هزینه دریافت دارو و برخی تخفیفات در موسسات و بیمارستان‌های خصوصی را اعطا می‌کند.

حق بیمه ماهیانه حدود 614 لیر است که برای افراد متأهل و مجرد یکسان است. این مقدار هر سال افزایش می‌یابد. با این پرداخت، افراد کارتی را دریافت می‌کنند که به وسیله‌ی آن می توانند از خدمات پزشکی تحت پوشش بیمه برخوردار شوند.

شروط متقابل در برخورداری از بیمه سلامت

برخی از کشورها توافق دوجانبه با ترکیه دارند که بر طبق آن دولت ترکیه تضمین می‌کند که شهروندان برخی کشورها در صورتی که حق بیمه در کشور خود پرداخت کنند، تحت پوشش بیمه سلامت ترکیه نیز قرار بگیرند. هرچند که SGK بیماری‌هایی نظیر سرطان و دیابت را تحت پوشش خود ندارد.

اغلب بانک‌ها و شرکت های بیمه، سیستم بهداشت خصوصی را طراحی کرده اند. در حالت عادی از زمانی که افراد وقت پذیرش دکتر میگیرند تا زمانی که دکتر آنها را ویزیت کند ممکن از یک هفته تا یک ماه با توجه به نوع بیمه زمان ببرد، که در این سیستم خصوصی اکثر اوقات این زمان خیلی کوتاه‌تر می‌شود و خدمات با کیفیت‌تری ارائه می‌دهد و با بیمارستان‌ها و پزشکان ویژه‌ای طرف قرارداد است. سیستم مراقبت‌های بهداشتی ترکیه تحت نظر دولت متمرکز است که توسط وزارت بهداشت اداره می‌شود. در سال ۲۰۰۳، حزب حاکم بر عدالت و توسعه برنامه اصلاح بهداشتی جامع با هدف افزایش کارایی بخش سلامت را راه‌اندازی کرد.

 

وضعیت درمان و پزشکی به ازای افراد جامعه

  • 7 پزشک به ازای هر 700 نفر
  • 1 پرستار به ازای هر 580 نفر
  • 54 تخت به ازای هر 1000 نفر

مراحل دریافت SGK در ترکیه

  1. در مرحله اول دفاتر SGK رادر محله تان بیابید.
    چون انجام فرآیند نام نویسی از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است.
    اگر اطلاعاتتان کافی نیست از یک کارشناس کمک بگیرید.
  2. به شما لیستی از مستندات و مدارک مورد نیاز را خواهند داد تا بتوانید درخواست خود را ثبت کنید.
  3. اگر شما زیر 65 سال باشید برای دریافت اقامت حتما باید بیمه سلامت داشته باشید و اگر بخواهید برای بیمه سلامت اقدام کنید نیازمند اقامت هستید .این همپوشانی نیاز شما را به داشتن کارشناس آشکار می کند.
  4. نسخه هایی از پاسپورت، درخواست اقامت، فرم تأیید سلامت توسط پزشک معتمد و آدرس به ثبت رسیده خانه تان در اداره نفوس جزو موارد ضروری دیگر است.
  5. پس از ثبت نام اولیه یک برگه موقت SGK به شما داده می‌شود که توسط آن می توانید درخواست اقامتتان را به ثبت برسانید.
  6. پرداخت حق بیمه به صورت ماهانه به صورت آن لاین یا از طریق بانک انجام می شود.
  • توجه داشته باشید در زمان تمدید اقامت حتما باید دوباره به دفاتر بیمه SGK برای تمدید بیمه خود مراجعه کنید.

مقایسه