تحصیل در ترکیه

در سال‌های اخیر بیش از صد هزار دانشجوی بین‌المللی در ترکیه تحصیل کرده‌اند. دولت ترکیه در تلاش است که این تعداد را به  ۳۵۰۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در چند سال آینده افزایش دهد. این سرمایه گذاری‌ای است که اکثر کشورهای پیشرفته بر روی سیستم آموزش خود می‌کنند و از دانشجویان بین‌المللی به عنوان تأمین کننده بخشی از هزینه های کشور استفاده می‌کنند.

چیزی که قابل توجه است این است که دانشگاه‌های ترکیه به دانشجویان این فرصت را می‌دهند تا یک تجربه آموزشی عالی و منحصر بفرد به دست آورند. ۱۸۳ موسسه آموزش عالی در ترکیه وجود دارند که ۱۰۹ مورد از آن‌ها دانشگاه‌های دولتی هستند و ۷۴ موسسه و دانشگاه غیردولتی وجود دارند.  سیستم آموزشی در حال رشد است و با بسیاری از دانشگاه های برتر دنیا مراودات آموزشی دارد. شما می توانید در مقطع لیسانس،  کارشناسی‌ارشد و  دکترا مدرک بگیرید.

سیستم آموزشی ترکیه؛ جایگاه آن در جهان

با وجود اینکه سیستم آموزش عالی ترکیه یکی از جوان‌ترین و تازه واردترین‌ها در جهان است، در حال حاضر شهرت خوبی در سراسر جهان به دست آورده ‌است. در رده‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS  در سال 2019،  ۲ دانشگاه از ترکیه  هم حضور دارند. بالاترین جایگاه متعلق به  دانشگاه Koç  است که در ۴۴۸ امین پله قرار گرفته و دانشگاه Bilkent  که در ۴۵۶امین پله‌ی جهان قرار دارد. نام 8 دانشگاه ترکیه در بین 1000 دانشگاه برتر دنیا دیده می‌شود و این همان سیستم در حال پیشرفتی است که از آن حرف می‌زنیم.

رتبه جهانیرتبه کشوریدانشگاه
4481Koc university
4563Bilkent

هزینه تحصیل در ترکیه و زندگی؟

  • لیر واحد رسمی پول در ترکیه است.

هزینه‌ای که شما بابت شهریه می‌پردازید، کاملا بستگی به دانشگاهی دارد که در آن تحصیل می‌کنید. کورس‌های مطالعاتی و مقاطع تحصیلی‌ای که به زبان ترکی هستند، نسبت به دانشگاه‌های انگلیسی زبان ارزان‌تر هستند. به طور معمول نیز دانشگاههای خصوصی از دانشگاه‌های دولتی گران‌تر هستند. معمولا برای تحصیل دردانشگاه‌های دولتی شما باید سالیانه 1600 لیر بپردازید. تعیین شهریه در دانشگاه‌های خصوصی به سیاست‌های خود دانشگاه بستگی دارد. معمولا سالیانه برای دانشگاه‌های خصوصی باید 1100 دلار هزینه کنید. هرچند بورس‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است که بتوانند راحت‌تر از پس مخارج تحصیل خود بربیایند. بورس‌های در نظر گرفته شده برای این دانشجویان، گاهی کمک هزینه‌ی زندگی و بیمه سلامت و سفر دانشجویان را در برمی‌گیرند.

 

هزینه مسکن برای دانشجویان بین‌المللی

هزینه مسکن بستگی به جایی دارد که شما می‌خواهید زندگی کنید. شهرهای بزرگ‌تر گران‌تر از شهرهای کوچک و حاشیه‌ی شهرها هستند. به طور متوسط، شما برای گذران زندگی باید 2500 تا 3000 لیر، بودجه در هر ماه در نظر بگیرید که این رقم  شامل مسکن، خواربار و مسافرت شما هم می‌شود. علاوه بر هزینه‌های زندگی، باید بین 50 تا ۳۰۰ دلار در هر ترم برای کتاب‌ها و هزینه‌های دانشجویی در نظر بگیرید

هزینه دیگری که دانشجویان باید بپردازند، هزینه‌های مربوط به  بیمه سلامت است. شما باید یا در موسسه تامین اجتماعی ترکیه (SGK)ثبت‌نام کنید، یا مطمئن شوید که دانشگاه محل تحصیلتان برنامه‌ی کاملی برای تحت پوشش قرار دادن دانشجویان دارد یا به آن‌ها  در این حوزه کمک می‌کند. در هرصورت اگر اطلاعاتتان کافی نیست باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

نقش زبان برای دانشجویان مشغول به تحصیل در ترکیه

زبان رسمی ترکیه ترکی است. زبان‌های دیگری نیز وجود دارند که در زمان اقامتتان در این کشور به گوشتان خواهد رسید، عربی، کرمانجی و …
در ترکیه  تدریس با توجه به محل تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌شود.  حتی اگر شما قادر به تحصیل به زبان انگلیسی باشید، باید تلاش کنید تا هر چه بیشتر ترکی یاد بگیرید. برقراری ارتباط با افراد محلی و سایر دانشجویان، بهترین راه برای یادگیری و گسترش ارتباطات است. این مهارت نه تنها زندگی روزمره شما را آسان‌تر می‌کند بلکه نکته‌ای مثبت و امتیازی ویژه در رزومه ی شما خواهد بود.

آنکارا

شهر آنکارا پایتخت ترکیه است و ۵.۴ میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر از سال ۱۹۲۳ پایتخت ترکیه بوده‌است. علاوه بر تمرکز بخش‌های دولتی در این شهر، آنکارا نقش مهمی در بخش‌های تجاری و صنعتی هم ایفا می‌نماید. جاذبه‌های فرهنگی زیادی از جمله موزه‌ها، تئاترها و گالری‌های هنری در آنکارا وجود دارد. دانشگاه آنکارا اولین دانشگاهی است که پس از به وجود آمدن نظام جمهوری ترکیه در ۱۹۴۶ تاسیس شد. این دانشگاه دارای دانشکده‌های بسیاری است و دوره‌های آموزشی متنوعی را در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کند. شما  علاوه بر این،  موسسات آموزشی دیگری مانند دانشگاه Bilkent، دانشگاه اقتصاد و فن‌آوری و دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا را پیدا خواهید کرد.

استانبول

بزرگ‌ترین شهر در ترکیه، استانبول محل زندگی بیش از ۱۵ میلیون نفر است. در طول تاریخ، به امپراطوری روم شرقی و قسطنطنیه نیز مشهور بود. به خاطر موقعیت خود در جاده ابریشم مشهور تاریخی و تنها مسیر دریایی بین دریای سیاه و دریای مدیترانه، استانبول همیشه یک شهر صنعتی مهم و همچنین نقطه‌ی جذب جمعیتی بین‌المللی بوده‌است. مرکز تاریخی این شهر در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

چندین موسسه آموزش عالی در استانبول وجود دارند که هم دولتی و هم خصوصی را شامل می‌شود. دانشگاه استانبول قدیمی‌ترین دانشگاه در شهر استانبول است و در سال ۱۴۵۳ تاسیس شد. هر ساله حدود ۱۰۰،۰۰۰ دانش‌آموز در این دانشگاه دولتی ثبت‌نام می‌کنند. دانشگاه فنی استانبول که سومین دانشگاه بزرگ جهان در رشته علوم مهندسی است، نیز در این شهر قرار دارد.

انگیزه‌ی اصلی برای تحصیل در ترکیه  به دست آوردن فرصتی برای  تحصیلات نسبتا ارزان و با کیفیت است. کمک هزینه‌ی دانشگاه‌های ترکیه اگر باشد که واقعا تحصیل در این کشور را رویایی و مقرون به صرفه خواهد کرد.

سیستم دانشگاهی بولونیا در دانشگاه‌های ترکیه

یکی از جوان‌ترین دانشگاه‌ها در ترکیه دانشگاه بین‌المللی آنتالیا (AIU)است که به نخستین دانشجویانش در سال تحصیلی ۲۰۱۲-2013  خوشامد گفت و قصد دارد تا بیش از نیمی از دانشجویان خود را از خارج از ترکیه بگیرد و وجهه‌ی بین‌المللی بودن خود را به سرعت ارتقا دهد.
حتما مطلع هستید که هر دو دانشگاه دولتی و خصوصی در ترکیه مطابق با موافقتنامه بولونیا هستند، که برنامه‌های دانشگاهی را در سراسر اروپا استاندارد می‌کنند، و بسیاری از دانشگاه‌های ترک در برنامه اراسموس که از تبادلات دانشجویی بین‌المللی حمایت می‌کند، شرکت دارند. در آخرین ویرایش سامانه آموزشی عالی QS ، سیستم آموزش عالی ترکیه در رده چهل و سوم دنیا  قرار گرفت. این نشان‌دهنده‌ی این است که ترکیه می‌تواند پیش درآمدی باشد برای رفتن به بهترین دانشگاه های دنیا.

هزینه‌های تحصیل در ترکیه

  • هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی  می تواند تا ۲۰۰۰ دلار باشد.
  • هزینه تحصیل در استانبول در مقایسه با همتایان اروپایی خود پایین‌تر است. و در دانشگاه های انگلیسی زبان می‌تواند از ۴۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار در هر ترم باشد.
  • هزینه‌های زندگی در استانبول ممکن است از ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار در ماه است که شامل اقامت، غذا، پوشاک، کتاب، حمل و نقل و سایر تاسیسات باشد.

wemakescholars.com

دریافت بورسیه برای دانشجوبان بین‌المللی

به تعدادی از دانشجویان بین‌المللی بورس اعطا خواهد شد مشروط بر اینکه آن‌ها شرایط لازم را برای دریافت این کمک هزینه داشته باشند.

دانشجویان بین المللی باید به صورت آنلاین از ۱۵ اکتبر تا ۳ نوامبر هر سال درخواست خود را ارائه دهند. متقاضیان باید ابتدا در سایت برنامه بورسیه  ترکیه(tbbs.turkiyeburslari.gov.tr) حساب کاربری خود را باز کنند و “اطلاعات شخصی، پیشینه آموزشی، فعالیت‌های اجتماعی و … را وارد نمایند.

تمامی مدارک درخواستی سایت باید در فرمت جی پگ به صورت اسکن شده بارگذاری شود.

در صورتی که هر گونه خطا یا اشتباه در اطلاعات و اسناد ارسال‌شده توسط دانشجویان کشف شود، حساب کاربری آن‌ها نامعتبر تلقی خواهد شد. در صورتی که چنین اشتباهی پس از اعطای بورس تشخیص داده شود، کل میزان بورسیه تحصیلی تعلق یافته به دانشجویان طبق قوانین ملغی خواهد شد.

متقاضیان واجد شرایط بورس تحصیلی، پرداخت‌های ماهانه زیر را دریافت خواهند کرد

  • ۴۵۰ نفر برای دانشجویان کارشناسی
  • ۶۰۰ نفر برای دانشجویان فارغ‌التحصیل
  • ۹۰۰ نفر برای دانشجویان دکترا

شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه

  • دانشجویان باید شهروندی خارجی داشته باشند.
    در صورتی که دانش آموزان تابعیت دوگانه داشته باشند، و یکی از تابعیت آن‌ها ترکیه باشد، اجازه ندارند برای دریافت بورسیه اقدام کنند.
  • دانشجویان باید حداقل یک سال تحصیلی را در دوره لیسانس، یا بالاتر را با نمره خوب بگذرانند.
  • دانشجویان دکترا باید حداقل ۳.۵ نمره از 4 نمره دوره خود را کسب کنند تا واجد شرایط دریافت بورسیه شوند.
  • دانشجویان پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی استثنائا باید 2.5 نمره از 4 نمره را کسب نمایند تا واجد شرایط شوند.
  • دانشجویانی که برای دریافت بورسیه اقدام کرده‌اند، نباید قبلا هیچ گونه بورسیه‌ای از جمله بورسیه دولتی، بورسیه تشویقی و بورسیه تحصیلی استفاده کرده باشند. درخواست بورسیه این افراد در صورت پذیرش هم باطل خواهد شد.

شما می‌توانید سوالات و پیشنهادها خود را به [email protected]  ارسال کنید.

اقامت دانشجویان بین المللی در ترکیه

بسیاری از دانشگاه‌های ترک محل اقامتی را در محوطه دانشگاه یا نزدیک آن برای  دانشجویانی که می‌خواهند در محیط آکادمیک یا خوابگاه‌ها بمانند، فراهم می‌کنند.
غذا به طور کلی در هزینه‌های خوابگاه لحاظ نمی‌شود و هزینه‌ای اضافی باید برای آن پرداخت شود.
اما خوابگاه‌ها دارای محل‌هایی هستند که در آن دانشجویان می‌توانند صبحانه و غذاهای دیگر را با هزینه‌ی کم دریافت کنند.

همه دانشجویان بین‌المللی بدون توجه به ملیت خود، همان مبلغی را می پردازند که برای دانشجویان  ترک در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، بیشتر خوابگاه‌ها براساس جنسیت تفکیک شده‌اند. توصیه می‌شود که پرداخت اولیه لازم را به صورت نقدی انجام دهید. در ترکیه، همه فرایندهای مربوط به اقامت در خوابگاه‌های دولتی، توسط موسسه آموزش عالی و موسسه hostels  انجام می‌شوند. برای اطلاعات دقیق، لطفا از صفحه وب سایت kyk.gov.tr بازدید کنید.

رزان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه برای دوره‌های تحصیلی در زیر لیست شده‌اند

این رقم به طور متوسط نوشته شده است.
با توجه به مقطع تحصیلی قابل کم و یا زیاد شدن است.

از 15000 دلارKadir has university
از 2500 دلارIzmir institute of technology
از 3000 دلارEge university
از 3900 دلارUskudar university
از 4500 دلارCankaya university
از 9500 دلارYasar university
از 15000 هزار دلارSabanci

مقایسه