تفاوت در دانشگاه های ترکیه

تفاوت در دانشگاه های ترکیه : دانشگاه‌های ترکیه به‌کمک توسعۀ روش‌های آموزشی و بهبود رده‌بندی جهانی خود به رقابت با معتبرترین دانشگاه‌های منطقه و دنیا پرداخته است. همزمان با این امر، وزارت آموزش و پرورش ترکیه در نظر دارد تا سطح آموزش عالی در ترکیه را افزایش داده و در عین حال شناخت و اعتبار بین‌المللی دانشگاه‌های خود را تضمین کند.

در اینجا بود که اداره‌ی آموزش و پرورش ترکیه دانشگاه‌های تازه‌تأسیس خود را وادار کرد تا پس از اخذ مجوز رسمی با دانشگا‌های بین‌المللی همکاری و مشارکت داشته باشند. شهرهای ترکیه مملو از دپارتمان‌های دانشگاه‌های مختلف است، بنابراین در ترکیه هیچ شهری وجود ندارد که دانشگاهی نداشته باشد که به نیازهای دانشجویان خود رسیدگی کند. در ادامه به تفاوت در دانشگاه های ترکیه می پردازیم.

 

دانشگاه های ترکیه

وبسایت اسپانیایی وبومتریکس (webometrics) یکی از معتبرترین وبسایت‌هایی است که به دنبال‌کردن رتبه‌بندی دانشگاه‌های سرتاسر جهان علاقه‌مند است و یکی از موثق‌ترین وبسایت‌ها در این زمینه به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید رتبه‌بندی دانشگاه‌های ترکیه را مطابق با رتبه‌بندی جهانی در این وبسایت پیدا کنید.

همان‌طور که در جدول زیر نشان داده شده است، دانشگاه استانبول در رتبۀ چهارم و دانشگاه آنکارا در رتبۀ ششم قرار دارد. این جدول پیشرفت آموزش دولتی ترکیه را نشان می‌دهد که در کنار آموزش خصوصی، با رقابتی جدی در این زمینه، برتری خود را حفظ می‌کند. در ادامه بیشتر به تفاوت در دانشگاه های ترکیه می پردازیم.

 

نام دانشگاهرتبه جهانی
1دانشگاه فنی خاورمیانهMiddle East Technical University/Orta Doğu Teknik Üniversitesi482
2دانشگاه بغازیچیBoğaziçi University581
3دانشگاه فنی استانبولIstanbul Technical University/Istanbul Teknik Üniversitesi582
4دانشگاه استانبولIstanbul University729
5دانشگاه بیلکنتBilkent University741
6دانشگاه آنکاراAnkara University767
7دانشگاه حاجت‌تپهHacettepe University769
8دانشگاه آنادولوUniversity of Anatolia/Anadolu Üniversitesi901
9دانشگاه اژهEge University913
10دانشگاه قاضی (غازی)Gazi University935
11دانشگاه کوچKoç University944
12دانشگاه دوکوز ایلولDokuz Eylül University1044
13دانشگاه سابانجیSabanci University1095
14دانشگاه آتاتورکAtatürk University1176
15دانشگاه مرمرهMarmara University1198
16دانشگاه فنی ییلدیزYildiz Technical University/Yıldız Teknik Üniversitesi1206
17دانشگاه چوکورواÇukurova University1256
18دانشگاه ارجیسErciyes University1298
19دانشگاه اولوداغUludağ University1310
20دانشگاه قاضی آنتپ (غازی عینتاب)Gaziantep University1455

تفاوت در دانشگاه های ترکیه

همه می‌دانند که دانشگا‌ه‌های دولتی اغلب برای پذیرش دانشجویان جدید شروط سختگیرانه‌تری نسبت به دانشگاه‌های خصوصی دارند، زیرا هرقدر هم که ظرفیت آن‌ها زیاد باشد، باز هم قادر به پاسخگویی به خواسته‌های تمام دانشجویان، که اتباع داخلی و خارجی را با هم شامل می‌شوند، نیستند، به خصوص اینکه حجم تقاضا برای این دانشگاه‌ها سال‌به‌سال رو به افزایش است.

در این‌جا به بعضی از تفاوت‌های آموزش دولتی و خصوصی می‌پردازیم که عبارتند از:

  • دانشگاه‌های دولتی برای پذیرش دانشجویان جدید خود سیستمی مبتنی‌بر تقاضانامه‌های داوطلبی دانشگاهی را به‌کار می‌گیرند. با این روش، تعداد دانشجویان هر دپارتمان را، مطابق با امکانات و منابع موجود خود، تعیین می‌کنند. بعضی از صندلی‌های دانشگاه برای دانشجویان خارجی موجود هستند و مشمول گزینش می‌شوند.
  • دانشگاه‌های خصوصی برای پذیرش دانشجویان خود به سیستمی مبتنی‌بر داوطلبی دانشگاه نیاز ندارند، اما معمولاً، پذیرش دانشجویان در این دانشگاه‌ها زمانی صورت می‌گیرد که آن‌ها موفق به کسب دیپلم دبیرستان شده باشند.
  • براساس سیستم مبتنی‌بر گواهی دیپلم دبیرستان و آزمون یوس (YOS) ، متقاضیان در هر یک از دپارتمان‌های دانشگاه گزینش می‌شوند. برخلاف دانشگاه‌های خصوصی که ضوابط پذیرش دیگری را درنظر دارند.
  • دانشگاه‌های دولتی به یک آزمون ورودی، به‌نام آزمون یوس (YOS) ، نیاز دارند. برای پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی نیازی به آزمون استعدادسنجی نیست، و اغلب یک آزمون زبان انگلیسی جایگزین آن می‌شود.
  • شهریۀ دانشگاه‌های دولتی درمقایسه با دانشگاه‌های خصوصی کم است. هزینۀ تحصیل در ترکیه متغییر است و رقم آن بسته به دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های مختلف یک دانشگاه تغییر می‌کند.
  • شناخت و اعتبار: یکی از مهم‌ترین مسائلی که پیش از ثبت‌نام در یک دانشگاه باید درمورد آن بدانید این است که در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی تا چه حد به رسمیت شناخته می‌شود. اگرچه، درمجموع، دانشگاه‌های ترکیه به‌شدت شناخته‌شده هستند و دانشگاه‌های تازه‌تأسیس ترکیه ملزم هستند که حداقل با یک دانشگاه بین‌المللی همکاری و توافقاتی درخصوص شناخت و تأیید یکدیگر داشته باشند.

با این وجود همه می‌دانند که دانشگاه‌های خصوصی، از بعضی جهات، نسبت به دانشگاه‌های دولتی تا اندازه‌ای برتری دارند، بعضی از این وجه تمایزات عبارتند از:

  • اغلب اوقات، یکی از مشخصه‌هایی که دانشگاه‌های خصوصی را از دانشگاه‌های دولتی متمایز می‌کند وجود آزمایشگاه‌های علمی مدرنی است که از بعضی از آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های دولتی پیشی می‌گیرند.
  • دانشگاه‌های خصوصی هر ساله بورس‌های تحصیلی یا تخفیفاتی ارائه می‌کنند، و با این کار به دانشجویان رتبه‌اولی و ممتاز خود انگیزه می‌دهند یا دانشجویان جدید را به‌سمت خود جذب می‌کنند.
  • دانشگاه‌های خصوصی غالباً امکان تحصیل به زبان‌های مختلف، مانند انگلیسی یا سایر زبان‌ها، را دارند. این امکان مانعی را که برخی از دانشجویان خارجی با آن مواجه می‌شوند، از میان برمی‌دارد.
  • در دانشگاه‌های خصوصی دانشجویان اغلب در کلاس و زبان انتخابی خود پذیرفته می‌شوند.
  • رقابت در میان دانشجویانی که قصد ورود به دانشگاه‌های دولتی را دارند بسیار سنگین است، خصوصاً با وجود شمار روبه‌رشد دانشجویان خارجی‌ای که برای تحصیل به ترکیه می‌آیند. دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی با چنین رقابت سنگینی مواجه نمی‌شوند.

به‌طور کلی، امکاناتی که دانشجویان خارجی در خارج از ترکیه دریافت می‌کنند، علت اصلی افزایش تقاضای دانشجویان برای چنین امکاناتی است. دانشگاه‌های ترکیه همچنان سعی می‌کنند که پیشرفت علمی خود را، به‌کمک قدم‌های ثابت و مثبت خود در حوزه‌ی آموزش، در سطح جهانی به اثبات برسانند.

مقایسه