جریمه اضافه ماندن در خاک ترکیه

جریمه حق خاک ترکیه

ترکیه از آن دست کشورهایی است که سفر به آن برای ایرانیان راحت است.

نه تنها ورود به این کشور ویزا نمی‌خواهد، بلکه نزدیکی فرهنگی و همچنین جغرافیایی آن به کشورمان، سبب شده تا ترکیه و به ویژه شهر استانبول مقصد مسافران و مهاجران ایرانی متعددی باشد. اما سفر بدون ویزا، محدودیت‌هایی نیز به همراه دارد.

اقامت بدون ویزا در ترکیه

امکان اقامت بدون ویزا در کشور ترکیه برای مسافرین ایرانی ۹۰ روز است. پس از آن باید ۹۰ روز خارج از خاک ترکیه باشند و سپس دوباره می‌توانند برای ورود به این کشور اقدام کنند. اگر مسافری قصد داشته باشد تا بیشتر از ۹۰ روز در ترکیه بماند، باید جریمه حق خاک ترکیه را به دولت این کشور بپردازد.

محاسبه جریمه حق خاک ترکیه!

پس از ۹۰ روز حضور در خاک کشور ترکیه بدون داشتن اقامت، به ازای ماه اول باید مبلغ ۵۰ دلار به علاوه هزینه‌های جانبی و حق الزحمه امور اداری که چیزی حدود ۱۱۰ تا ۱۴۰ لیر است به دولت ترکیه پرداخت شود. این نکته را به خاطر داشته باشید مهم نیست شما ۹۱ روز در ترکیه بمانید یا ۱۲۰ روز، برای ۱ تا ۳۰ روز اضافه ماندن، ۵۰ دلار و هزینه‌های جانبی باید به طور کامل پرداخت شود. بعد از ماه اول به ازای هر ماه اضافه، مبلغ ۱۰ دلار به جریمه شما افزوده خواهد شد.

مثلا اگر شما ۱۸۰ رو در ترکیه بمانید، باید برای ۹۰ روز دوم (۳ ماه) جریمه پرداخت کنید. این جریمه به این شکل محاسبه می‌شود: ۵۰ دلار (ماه اول) + ۱۰ دلار (ماه دوم) + ۱۰ دلار (ماه سوم) + ۱۱۰ تا ۱۴۰ لیر (حق الزحمه امور اداری)

چه زمانی باید جریمه حق خاک ترکیه را پرداخت کنیم؟

قبل از خروج از مرز ترکیه و فرودگاه، باید به دریافت فیش و پرداخت مبلغ اقدام نمایید. هنگام پرداخت با توجه به نرخ روز ارز، قیمت دلار به لیر تبدیل خواهد شد و شما موظفید این مبلغ را به صورت لیر پرداخت نمایید.

اگر جریمه حق خاک پرداخت نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر تصمیم بگیرید که این جریمه را پرداخت نکنید، دولت ترکیه به مدت یک تا پنج سال اجازه ورود شما به این کشور را نخواهد داد و شما را دیپورت خواهد کرد. پس حتما برای پرداخت جریمه اقدام نمایید.

آیا می‌توان درخواست اقامت بیشتر از ۹۰ روز بدون داشتن کیملیک را داد؟

بله! دولت ترکیه برای شما این حق را قائل است تا با مراجعه به اداره مهاجرت (göç idaresi) درخواست رسمی خود را مبنی بر دریافت مجوز اقامت بیشتر ارائه دهید.

نکته مهم

اگر قصد دریافت اقامت ترکیه را دارید، حتما پیش از ۹۰ روز اقدام به اخذ نوبت مصاحبه و برگه راندوو نمایید. در این صورت و پس از طی مراحل اقامت، در صورت اخذ کارت اقامت مشمول جریمه نخواهید بود، اما اگر موفق به دریافت کارت اقامت نشوید باید جریمه را تمام و کمال پرداخت کنید.

مقایسه