راه اندازی کسب و کار در ترکیه

الزام اول در راه اندازی کسب و کار در ترکیه؛ ثبت شرکت

تمامی افرادی که در کشور ترکیه، خارجی محسوب می‌شوند برای راه‌اندازی کار خود، باید از یک سری مقررات و قوانین پیروی کنند. پس اگر شما می‌خواهید یک رستوران شگفت‌انگیز بزرگ یا یک کافه‌ی دنج با حال و هوای خودمانی یا حتا یک شیرینی فروشی کوچک محلی یا یک واحد تجاری برای کسب و کار در استانبول داشته باشید لازم است که اول از همه در ترکیه شرکت تجاری ثبت کنید!

برای بعضی از کسب‌و‌کارها، مجوزهای بهداشتی و محیط زیستی هم لازم است و بیشترین هزینه‌ای که باید بپردازید صرف خرید، اجاره، دکوراسیون و حقوق سرقفلی می‌شود! بعضی مشاغل هم هستند که لازمه‌شان تسلط به زبان ترکی‌ست!  مثلا اگر قرار است شما مدیریت یک کافه را در ترکیه به عهده بگیرید لازم است که به زبان ترکی صحبت کنید.

شرکت مسئولیت محدود، مورد علاقه‌ی خارجی‌ها

شرکت‌ها دارای سه گونه‌ی متفاوت هستند که خارجیان به دلیل شرایط ساده‌تر و سرمایه کمتر، به شرکت‌های با مسئولیت محدود تمایل بیشتری دارند. برای ثبت شرکت مسئولیت محدود شما می‌توانید به تنهایی و با یک یا چند شریک اقدام کنید. اما یادتان باشد که میزان سرمایه ‌ثبتی شرکت، حداقل باید 100 هزار لیر باشد. نکته مهم این است که میزان مالیات یک شرکت حقوقی بر طبق قانون، 20 درصد از درآمد آن شرکت است.  همچنین مدت زمان ثبت یک شرکت برخلاف ایران، 7 روز کاری زمان می‌برد.

راه اندازی کسب و کار در ترکیه و دریافت مجوز کار

یکی از اتفاقات معمول بعد از ثبت شرکت در ترکیه دریافت فوری مجوز کار است. یعنی با ثبت شرکت شما به راحتی می‌توانید مجوز کار  به مدت یک سال دریافت کنید و  در ترکیه مشغول به کار دلخواه خود شوید. علاوه بر این، شما با ثبت شرکت دیگر شخص حقیقی نیستید و با شما مانند شخص حقوقی رفتار می‌شود و حقوق و تکالیفتان متفاوت خواهد بود. البته پروسه‌ی ثبت شرکت و دریافت مجوز کار در ترکیه بسیار شسته رفته است و شما با طی مراحل قانونی مشخص شده می‌توانید از پس تمامی کارها بربیایید.

انواع روش‌ها برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه

  • اجاره یا خرید مغازه در ترکیه و پیاده سازی ایده‌ای که دارید
  • خرید یک بکسب و کار راه اندازی شده از یک صاحب بیزینس دیگر
  • دریافت نمایندگی از برندهای معروف

ممکن است در قرارداد نمایندگی، بخش زیادی از سود شما صرف پرداخت سهم شرکت مادر و مالیات شود. برای انتخاب این روش نیاز به مطالعه‌ی زیادی است. هرچند که اگر موفق شوید ممکن است تجارت پرسودی هم نصیبتان شود. البته در ترکیه اکثر قراردادهای نمایندگی کافه‌ها و رستوران‌ها متعلق به افراد ترک است و با توجه به محدودیت‌های رایج قانونی در مورد بهداشت، محیط زیست و فاصله از اماکن مذهبی برای رستوران‌های با سرو مشروب و قلیان باید با تحقیقات بیشتری وارد بازار آن شد.

یک آدرس ثابت برای ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار در ترکیه

یکی از موارد ضروری برای ثبت شرکت داشتن آدرس است. شما می‌توانید اقدام به خرید ملک و یا اجاره مکانی برای کسب و کارتان بکنید. اما این آدرس باید ثابت باشد و هنگام دریافت مجوز کار، آن را به مراجع قانونی اعلام کنید. بدون داشتن آدرس در ترکیه، امکان ثبت شرکت وجود ندارد. درخواست برای مجوز کار هم نیازمند آدرسی ثابت است هرچند ثبت این درخواست  از خارج از خاک ترکیه هم امکان‌پذیر است.

برخی قوانین خاص راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه؛ دفتر املاک و مستغلات

راه اندازی دفتر املاک و مستغلات برای افراد خارجی، محدودیت‌هایی دارد. طبق قانون ترکیه، راه اندازی دفتر املاک و  مستغلات در این کشور به  قوانین مربوط به شرط متقابل (رسیپراسیتی) برمی‌گردد.

این شرط همان طور که از نامش پیداست، همه چیز را با قوانین کشور شخص متقاضی خود می‌سنجد؛ این یعنی اگر در کشور آن شخص خارجی،  اجازه  راه اندازی دفتر املاک و مستغلات برای شهروندان ترک طبق قانون وجود داشته باشند، آن شخص هم می‌تواند در ترکیه برای راه اندازی این کسب و کار درخواست دهد.

دامپزشکی هم یکی از شغل‌های اختصاصی برای شهروندان ترکیه است و هیچ شخص خارجی‌ای نمی تواند کلینیک دامپزشکی راه بیندازد.

هزینه‌های راه اندازی کسب و کار

راه اندازی یک شرکت برای افراد 4000 تا 5000 لیر هزینه دارد که می‌توان گفت هزینه زیادی نیست. پس از ثبت شرکت لازم است حتما برای  اینکه فعالیت در حوزه کاری‌تان وجهه قانونی بگیرد اجازه‌ کار دریافت کنید که این امر مستلزم آن است که 5 کارمند ترک را  استخدام کنید و حسابرس مالی ترک داشته باشید.

همه‌ی این افراد باید بیمه باشند. توجه داشته باشید هر ساله باید دفاتر و میزان سود و زیان خود را به مراجع رسمی کار و اداره ثبت ارائه کنید.  همه‌ی شرکت‌ها حتا بدون انجام هیچ‌گونه تراکنش مالی، فارغ ازهزینه‌های رایج مثل مالیات و اجاره 700 تا 800 لیر هزینه‌های جانبی دارند. بنابراین گرداندن یک شرکت کار ساده ای نیست و باید حتما سنجیده و دارای توجیه اقتصادی باشد. ن

نکته‌ی مهم این است که  اگر تصمیم به برچیدن شرکت خود گرفتید باید پروسه‌ی سختی را طی کنید و  دلایل موجه برای این کار داشته باشید و مستندات زیادی را ارائه دهید و هزینه‌ زیادی را بپردازید.

۱۰ تا از پر درآمدترین مشاغل در ترکیه

هریک از شهرهای ترکیه حداقل و حداکثر حقوقی را برای مشاغل خود در نظر می‌گیرند و سازمان‌های مختلف با توجه به میزان دریافتی سالیانه، پردرآمدترین مشاغل را همه ساله دسته بندی می‌کنند. در زیر، ده شغل اول جدول پردرآمدترین مشاغل ترکیه آمده است که حداقل و حداکثر حقوق دریافتی در آن‌ها مشخص شده است:

۱. جراحان / پزشکان

محدوده حقوق: از ۱۴،۶۰۰ به ۴۵،۲۰۰ لیر در ماه

جراحان به خاطر ماهیت حیاتی کارشان، در صدر فهرست بالاترین  پرداخت مشاغل قرار دارند.
حرفه‌ جراحی با ریسک بالایی همراه است و نیاز به دانش بسیار زیاد، سطح بالای حرفه‌ای بودن  و مسیر طولانی یادگیری دارد؛ بنابراین تمامی فاکتورهای مورد نیاز برای یک شغل پردرآمد را داراست.

۲. قضات و داوران

محدوده حقوق: از ۱۲،۲۰۰ تا ۳۷،۹۰۰ لیر در ماه

مسئولیت‌های بزرگی که قضات در ارتباط با شغلشان به عهده دارند، سطح استرس بسیار بالا و  تصمیم‌گیری درباره سرنوشت افراد کار آسانی نیست و با توجه به این مسئولیت‌ها طبیعی‌ست که دست‌مزد بالایی در جامعه داشته باشند.

۳. وکلا

محدوده حقوق: از ۹،۹۰۰ تا ۳۰،۷۰۰ لیر ترکیه در ماه

دلیل اصلی اینکه وکلا حقوق بالایی کسب می‌کنند به خاطر ارزش بالای  کار آن‌ها در چشم مشتریان است. یک وکیل موفق می‌تواند از لحاظ مالی جامعه را نجات دهد و یا جان بسیاری را از خطرهای بزرگ حتا مرگ برهاند.
بنابراین به دلیل ارزش کار و  تاثیر آن در جامعه، حقوق آن‌ها باید بالا باشد.

۴. مدیران بانک

محدوده حقوق: از ۹،۳۲۰ تا ۲۸،۹۰۰ لیر ترکیه در ماه

بودجه و سرمایه‌گذاری با تمام خطراتی که همراه با آن است و مدیریت این سرمایه گذاری‌ها باید به عهده‌ شخصی با سابقه باشد. بنابراین سمت مدیریت یک بانک بسیار مهم  است و  آن را شایسته دریافت یک حقوق بالا می‌کند.

۵.  مدیران اجرایی ارشد

محدوده حقوق: از ۸،۷۴۰ تا ۲۷،۱۰۰ لیر ترکیه در ماه

مدیران عامل و یا اجرایی در درجه اول مسئول موفقیت یا شکست سازمان‌های بزرگ هستند.  حقوق بالای آن‌ها ناشی از دامنه وسیعی از اقدامات و تدابیر آن‌ها در حین کار است.

 

۶. مدیران ارشد مالی

محدوده حقوق: از ۸،۱۶۰ تا ۲۵،۳۰۰ لیر ترکیه

هر شغلی که در مورد مدیریت بهره برداری و کنترل بودجه و مرتبط با پول باشد به طور خودکار واجد شرایط پرداخت بالا است.
مدیریت بودجه، هزینه‌ها، کسری‌ها، درآمد  و … را مدیریت می‌کند که مستقیما بر عملکرد سازمان تاثیر می‌گذارد.

۷. اردتودنتسیت‌ها

محدوده حقوق: از ۷،۸۷۰ تا ۲۴،۴۰۰ لیر ترکیه در ماه

ارتودنتسیت‌ها  یکی از خدمات مرتبط با زیبایی و درمانی را ارائه می‌دهند و جزو مشاغل لوکس و سطح بالا حساب می‌شوند. این افراد در واقع شاخه‌ای از دندان‌پزشکی هستند که در آن مردم مایل به پرداخت هزینه‌های بالا برای زیبایی دندان‌های خود هستند که به همین علت ارتودنتسیت‌ها را در میان بهترین مشاغل با پرداخت بالا معرفی می‌کند.

۸. اساتید کالج

محدوده حقوق: از ۶،۹۹۰ تا ۲۱،۷۰۰ لیر ترکیه در ماه

استادان کالج از جمله مشاغل برجسته و معتبر در میان جایگاه‌های مختلف هستند  تبدیل شدن به یک استاد کار آسانی نیست و نیاز به پشتکاری خارق العاده دارد که به همین دلیل آن‌ها شهروندانی با میزان دریافتی بالا هستند.

۹. خلبانان

محدوده حقوق: از ۵،۸۳۰ تا ۱۸،۱۰۰ لیر ترکیه در ماه

احتمالا تنها شغل هیجان‌انگیز در این لیست خلبانی است، با این حال خلبانان برنامه‌های آموزشی جدی و سختی را تجربه می‌کنند و هر روز مسئول امنیت هزاران نفر هستند. شغلی که از لحاظ جسمی و روحی، آن‌ها را فرسوده می‌کند هرچند در جامعه دارای رتبه‌ اجتماعی بسیار خوبی‌ست. به دلیل حساسیت این شغل درآمدهای بالای این قشر توجیه‌پذیر می‌شود.

 

۱۰. مدیران بازاریابی

محدوده حقوق: از ۵،۲۴۰ تا ۱۶،۳۰۰ لیر ترکیه در ماه

مدیران بازاریابی مسئول افزایش درآمد سازمان‌های خود هستند.
آن‌ها مستقیما مسئول گسترش کسب‌وکار هستند و تولیدات جدید با برنامه‌ریزی آن‌ها عملی می‌شود.
به همین دلیل این افراد در شغل‌های خود  درامد بالایی دارند چون زنده ماندن یک سازمان به برنامه‌ریزی آن‌ها وابسته است.

 

هرکدام از ده دسته بندی بالا، زیر شغل‌هایی دارد که به شما، عناوین شغلی جزیی‌تری را معرفی می‌کند که دارای درآمدهای بسیار خوب هستند.

مقایسه