سیستم مراقبت بهداشتی در ترکیه

ترکیه خدمات بهداشتی با کیفیت بالای ارایه می دهد. ماده ای قانونی که طبق مقرارات قانون اساسی جمهوری ترکیه توضیح می دهد؛ “همه حق تامین بیمه درمانی دارند”، که دسترسی به خدمات درمانی را برای همه شهروندان جمهوری ترکیه فراهم میکند. خدمات بهداشتی عمومی و خصوصی هر دو به راحتی قابل پرداخت و مقرون به صرفه هستند.

اقدامات چرخشی در خدمات بهداشتی و درمانی ترکیه در سال های اخیر باعث شده است که سیستم مراقبت های بهداشتی ترکیه مانند بسیاری از زمینه های دیگر در سراسر جهان به معرض نمایش گذاشته شود. در حالی که زیر ساخت های بهداشتی به سرعت در حال توسعه است، مراکز درمانی تازه تاسیس شده و ظرفیت تختخواب افزایش یافته است. افزایش تعداد پزشکان متخصص در مناطق مختلف با کمک مدرنیزه کردن آموزش پزشکی، سطح تخصص ترکیه در بسیاری از حوزه های جدید مانند زیبایی شناسی، چشم و جراحی های قلب را افزایش داده است.

خدمات درمانی ای که ترکیه ارایه میدهد

ترکیه خدمات درمانی را در کلیه تخصصهای پزشکی مانند بیماری های چشم، ارتوپیدی و تروماتوژی، درون پزشکی، گوش گلو بینی، زن پزشکی، جراحی عمومی، بیماری های دهان و دندان، جراحی مغز و اعصاب، بیماری های پوستی و آمیزشی (درماتولوژی) و پزشکی کودک، از سوی دیگر ترکیه در سال های اخیر چند قدم در زمینه پیوند عضو، مراقبت از چشم و دندان، جراحی پلاستیک و پیوند مو برداشته است. تنوع در خدمات بهداشتی و درمانی در ترکیه، محیطی جذاب را برای “گردشگران پزشکی” و همچنین تعداد فزاینده ای از “بازنشستگان بین اللملی” ایجاد میکند.

چرا ترکیه برای خدمات درمانی؟

کیفیت خدمات بالا؛ دسترسی به 1.5 ملیارد نفر از 3 مسیر مختلف در فاصله چهار ساعت پرواز، موقیعت جغرافیایی و استراژیک و اقلیم معتدل، ترکیه را در زمینه بهداشت درمانی در سراسر جهان به جلو میرود. یکی از مهمترین عناصری که ترکیه را یکی از کشور های برتر در سیستم مراقبت های بهداشتی در جهان میسازد، تخصص و تجربه پزشکان است. با توجه به درک کلی در این کشور و سیستم آموزش و پرورش، “اولولیت اول” دانش آموزان با هوش و موفق، مدارس پزشکی در ترکیه هستند. از سوی دیگر، به دلیل تراکم جمعیت و ساختار، تعداد و تنوع مواردی که پزشکان در زمینه های تخصصی خود با آن روبرو هستند در مقایسه با بسیاری از کشور های توسعه یافته بسیار بالا است. این باعث افزایش احتمالی “آموزش در محل کار” میشود و برای پزشکان تجربه ای مهم را می دهد. که این دو مورد برای اطمینان از کیفیت بالای کادر پزشکی در ترکیه است.

آنچه که ترکیه را به مرکز جذب خدمات درمانی تبدیل کرده و آنرا در مقایسه با سایر کشور ها بهره مند میسازد، میتوان به شرح زیر خلاصه کرد:

• خدمات بهداشتی بالای استاندرد های جهانی
• زیرساخت های فن آوری سلامت قوی
• تعداد موسسات و سازمان های بهداشتی معتبر
• تعداد پزشکان متخصص در زمینه های مختلف
• روش های درمانی پیشرفته
• سطح قیمت رقابتی
• روش های درمانی شخصی
• پرسنل خدمات صحبت کردن به زبان های خارجی
• زمان انتظاره کوتاه
• فرصت های طبی مکمل و جایگزین علاوه بر روش های طب سنتی

همه این ویژه گی ها گردشگرانی را که به منظور اهداف بهداشتی به این کشور سفر میکنند یا افرادی که می خواهند بعد از بازنشستگی زندگی سالم داشته باشند و ازخدمات بهداشتی با کیفیت بالا بهره مند می شوند، را به خود جذب میکند.

قیمت ها در سکتور بهداشت در ترکیه

اگرچه اولین دلیل خدمات بهداشتی توسعه یافته در سطح جهانی برای افرادی که ترکیه را برای خدمات درمانی انتخاب می کنند، یکی از مهمترین دلایلی که به این انتخاب کمک می کند، سطح قیمت رقابتی است. این امر لزوماً به این معنی نیست که “خدمات درمانی” در ترکیه ارزان است. با این حال، این بدان معنی است که عملیات در ترکیه در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی به دلیل پایین بودن هزینه‌های زندگی در ترکیه، مقرون ‌به ‌صرفه است. نظر به شاخص قیمت خدمات بیمارستان OECD، ترکیه در بین کشورهای دارای پایین‌ترین سطح شاخص با توجه به میانگین 41 شاخص از 100 است. در حالی که میانگین اتحادیه اروپا 91 است، آمریکا در میان کشورهای دارای رتبه بالا با شاخص 115 در میان سوئیس قرار دارد.

ما می توانیم مزیت قیمت در مراقبت های بهداشتی را از طریق چند مثال بررسی کنیم.

در حالی که قیمت جراحی تعویض مفصل ران در ایالات متحده حدود 40.000 دلار است، این قیمت ها در ترکیه بین 12 تا 14.000 دلار است.
• در حالی که قیمت های لقاح مصنوعی) ,(IVFدرایالات متحده آمریکا بین 15.000-20.000 دلار، متغیراست، همین روش با 2.500 تا 3.000 دلار در ترکیه قابل انجام است.
• در حالی که قیمت های عمل لیزر مانند درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم بین 4.000 تا 8.000 یورو در کشورهای اروپایی است، قیمت ها در ترکیه بین 600-750 یورو است.
• قیمت جراحی بای پاس در آمریکا بین 94.000 تا 210.000 دلار است، در ترکیه 12.000 دلار است. رگ گشایی (آنژیوپلاستی) بین 44.000 تا 98.000 دلار در ایالات متحده است، همین عمل در ترکیه 35.00 دلار هزینه دارد.
• قیمت ایمپلنت دندانی درانگلستان و یا درامریکا بین 1.000 تا 3.000 دلار است، در حالی که این عمل در ترکیه بین 500 تا 800 دلار است.
• در حالی که قیمت جراحی زیبایی بینی در آمریکا 6.500 دلار است، میانگین قیمت در ترکیه حدود 3.100 دلار است. این عملیات ممکن است در سوئیس تا 18.000 دلار هزینه داشته باشد.
• ترکیه، به ویژه در زمینه عمل جراحی کاشت مو، با تخصص و تجربه وهمچنین قیمت ها در جهان از یکدیگر برجسته است. در حالی که کاشت مو در ترکیه بین 1.700 تا 2.000 دلار هزینه دارد، این رقم می تواند ده برابر از آن در انگلستان و ایالات متحده افزایش یابد و به عبارتی حداکثر 25.000 دلار.
• بازهم، جراحی پلاستیکی (لیپوساکشن) در بین جراحی های زیبایی 50٪ کمتر در ترکیه در مقایسه با ایالات متحده انجام می شود. در حالی که قیمت ها در ترکیه بین 1.250 تا 3.000 دلار است، این رقم در آمریکا 5.500 دلار و در آلمان 6.000 تا 11.000 دلار است.

مقایسه مشابهی را می توان در مورد داروهای تجویزی نیز انجام داد. بیشتر داروهای استاندارد در ترکیه نسبت به کشور های اروپایی، انگلستان و امریکا مقرون به صرفه هستند. ما می توانیم یکی از داروهای رایج معده را به عنوان نمونه در نظر بگیریم. در حالی که نسخه 40 میلی گرم همان دارو تولید شده توسط یک شرکت تولید کننده داروهای بین المللی برای آمریکا 7.78 دلار، در کانادا 3.37 دلار، در انگلستان 2.21 دلار است. قیمت فروش این دارو در ترکیه 37 سنت است.

چگونه میتوانم از خدمات درمانی در ترکیه به عنوان یک خارجی استفاده کنم؟

ترکیه، به عنوان یک کشور اجتماعی، خدمات بهداشتی و آموزشی را برای همه شهروندان ارائه می دهد. به لطف سیستم بیمه درمانی به نام بیمه سلامت عمومی(GSS)، بسیاری از هزینه های مراقبت های بهداشتی و دارویی توسط دولت تأمین می شود. الزامات اساسی برای خارجی هایی که مایل به بهره مندی از خدمات درمانی در ترکیه هستند عبارتند از: عدم بیمه در کشور دیگری و داشتن مجوز اقامت و بیش از یک سال زندگی در ترکیه. افراد متعهد کشور های خارجی می توانند با درخواست بعد از این شرایط از بیمه سلامت عمومی بهره مند شوند.

از سوی دیگر، شهروندی از طریق برنامه سرمایه گذاری با خرید ملک به ارزش 250.000 دلار در ترکیه نیز به شما این حق را می دهد که از کلیه خدمات عمومی بهره مند شوید. خارجیانی که با خرید حداقل 250 هزار دلار املاک و مستغلات شهروندی کسب کردند و خانواده شان می توانند از مزایای سیستم بهداشتی مادام العمر در ترکیه بهره مند شوند.

همسر، فرزندان زیر سن هجده سال و والدین وابسته به اتباع خارجی که دارای حق بیمه سلامت عمومی هستند می توانند از این خدمات بهداشتی بهره مند شوند.
بیمه سلامت عمومی برخی از بیمارستانهای خصوصی را به همراه حق بهره مند شدن از همه بیمارستان ها و کلینیک های عمومی را تحت پوشش قرار می دهد. مراکز بهداشت خانواده تقریباً در هر محله ای امکان دسترسی آسان را فراهم می کند.

افرادی که بیمه سلامت عمومی دارند می توانند با تماس و یا از طریق برنامه های کاربردی خود در دستگاه های هوشمند، از بیمارستانهایی که می خواهند به آنجا بروند، ملاقات کنند. با توجه به فرآیندهای قرار ملاقات که مطابق با روز و زمان، بیماربه صورت متناوب تنظیم می شود، منتظرماندن در بیمارستان ها، صف های طولانی و از تلفات زمانی جلوگیری می کند.

بیمه سلامت عمومی نه تنها یک معاینه بلکه شامل هزینه های درمانی و دارویی نیز می شود. تحت سیستم بیمه درمانی، توافقاتی با تمام داروخانه ها صورت گرفته است و بیماران می توانند با پرداخت تفاوت اندک، داروهای خود را داشته باشند.

فهرست خدماتی که میتوانیم به طور رایگان با بیمه سلامت عمومی استفاده کنیم به شرح زیر است:

• هزینه معاینه
• هزینه های پزشکی
• جراحی و پیوند ارگان
• تشخیص بیوشیمیایی، میکروب شناسی، معاینات آسیب شناسی، معاینه رادیولوژی و تصویربرداری انجام شده در طول درمان بستری
• فیزیوتراپی و توانبخشی بعد از عمل
• درمان های طولانی مدت مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی، دیالیز و غیره.
• همچنین خدمات مراقبت از منزل برای بیماران مزمن، معلولان و سالمندان

آیا میتوانم از خدمات سلامت عمومی با کارت فیروزه ای (ترکواز) بهره مند شوم؟

کارت ترکواز سندی است که به خارجی‌ها حق نامحدود برای کار و اقامت در ترکیه را می‌دهد. خانواده ای صاحب کارت ترکواز نیز از حق اقامت بهره مند می‌شوند. این یک کاربرد مشابه گرین کارت است که سال‌های زیادی در آمریکا به کار گرفته شده و در سراسر جهان شناخته می‌شود و یا کارت آبی که توسط اتحادیه اروپا صادر شده است. کارت ترکواز برای جذب افراد واجد شرایط، دانشمندان، هنرمندان و ورزش‌کاران به ترکیه و همچنین به منظور تشریح فرآیندهای طولانی بروکراتیک و موانعی که ممکن است سرمایه گذاران خارجی در کار و اجازه اقامت خود با آن‌ها مواجه شوند.

اگرچه جمهوری ترکیه اجازه تابعیت دوگانه را می دهد، اما بسیاری از کشورها این اجازه را نمی دهند. کارت ترکواز اجازه می دهد تا افراد بدون از دست دادن تابعیت در کشور خود، اجازه کار و اقامت در ترکیه را دریافت کنند. با داشتن این کارت، درست مانند یک شهروند ترکیه می توانید بدون مشکل کار کنید و از خدمات اولیه درمانی در محدوده بیمه سلامت عمومی بهره مند شوید. دارندگان کارت فیروزه ای همان حقوق شهروندان ترکیه را دارند، بجز خدمت سربازی، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن و کار در خدمات عمومی.

قیمت بیمه درمانی خصوصی در ترکیه مانند چیست؟

علاوه بر این ترکیه خدمات بهداشتی و درمانی مقرون به صرفه، هم خصوصی و هم عمومی را برای همه ارائه می دهد، قیمت های بیمه سلامت خصوصی بسیار ارزان تر از بسیاری از کشورهای اروپایی است. قیمتهای افزایش درآمد خصوصی بهداشت در ترکیه متعلق به سن و وضعیت سلامت جسمی فرد بین 300 تا 1500 یورو است.

بیمارستانهای خصوصی که در ترکیه کاملا متداول هستند، از نظر قیمت و کیفیت بالای خدمات در مقایسه با اروپا و آمریکای شمالی ترجیح داده می شوند.

همانطور که در همه مناطق، رویکرد رقابتی در ساختار بخش خصوصی نیز در بخش بهداشت دیده می شود. به همین دلیل، بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی تلاش می کنند که در زمینه های خود موفق ترین پزشکان پزشکی را در اختیار داشته باشند تا ترجیع داده شوند، بیمارستان ها را در راحتی یک هتل 5 ستاره و امکان ملاقات سریعتر و آسان تر ارائه دهند. بیمارستان های خصوصی نیز از نظر زمان انتظار کمتر و راحتی بیشتر برجسته هستند.

بازنشستگی بین اللملی چیست؟ چرا ترکیه ترجیع داده میشود؟

ما می بینیم که مراقبت های بهداشتی در بسیاری از کشورهای جهان پر هزینه است. آمریكا كه از شرایط اجتماعی بسیار دور است، کشوری است با گرانترین سیستم بهداشتی در جهان است، هیچ تضمینی برای حمایت و پشتیبانی از شهروندان خود در زمینه بهداشت و درمان فراهم نمی کند. تقریباً 10درصد از شهروندان آمریکایی از هیچگونه بیمه خصوصی بهره مند نمی شوند. ازسوی دیگ، اگرچه خدمات اساسی بهداشتی تا حدودی برای سربازان سابقدار و بازنشستگان رایگان است.

انتظارطولانی مدت بیماران باعث ایجاد مشکلات می شود. کشورهای اروپایی در یک قایق قرار دارند. در بسیاری از کشورها، به خصوص در انگلستان، می بینیم که بسیاری از افراد در بیمارستان ها منتظرهستند، که ماههای آینده قرار ملاقات یا تاریخ جراحی به آنها داده شده، یکی ازموضوع اخباراست.

گذشته از این، افرادی که در این کشورها زندگی می کنند، کشورهایی را ترجیع می دهند که خدمات بهداشتی و درمانی را با قیمت های مناسب تری عرضه می کنند، زیرا در تامین هزینه های لازم برای محافظت و بهبود سلامت خود مشکل دارند. در این مرحله، مفهوم “حقوق بازنشستگی بین المللی” پدیدار می شود. افراد بالای سن خاصی که به خصوص در اروپا و آمریکا با مشکلات سلامتی روبرو هستند، پس از بازنشستگی تركیه را ترجیع می دهند، به دلیل بالا بودن قیمتهایی كه در خدمات درمانی در سایر كشورهای غربی دیده می شود، زندگی خود را ادامه دهند. این وضعیت منجر به مهاجرت “بازنشستگی بین المللی” می شود، که طی 10 سال گذشته در سراسر جهان رواج داشته است.

شهرهای برجسته در ترکیه برای خدمات درمانی

گردشگران پزشکی که می خواهند دوران بازنشستگی خود را در ترکیه بگذرانند و همچنین آرزو دارند از خدمات بهداشتی بهره شوند، اکثرا استانبول و آنتالیا را که روزانه خدمات بهداشتی در آنجا مستقر می شود ترجیح می دهند. آنکارا، ازمیر، بورسا، مولا و آیدین نیز در میان ده شهر برتر هستند که برای گردشگری سلامت در ترکیه مورد بازدید قرار گرفته اند.

بیمارستانهای خصوصی اکثراً اولویت اول بازدیدکنندگانی هستند که به ترکیه می آیند. با این حال، با مقرارات جدید، مطالعات مختلف، برای تقویت بخش های گردشگری سلامت در دانشگاه ها و بیمارستان های عمومی علاوه بر بیمارستان های خصوصی آغاز شده است. در این کار ساخت و ساز، ساخت بیمارستان های شهری، که هر کدام از آنها یک مجتمع بزرگ پزشکی است، به سرعت در جریان است.

برای گردشگری سلامت، مؤسسات و سازمانهای بهداشتی باید طبق استاندارد های بین المللی کمیسیون مشترک بین المللی( JCI) معتبر باشند. 48 واحد بیمارستان مؤسسات بهداشتی و درمانی ( JCI) در ترکیه وجود دارد و ترکیه با این تعداد در رتبه دوم جهان قرار دارد. بیشتر این مؤسسات معتبر در استانبول واقع شده اند. استانبول هم از نظر تعداد مؤسسات مراقبت های بهداشتی معتبر و هم در انواع خدمات مراقبت های بهداشتی رتبه اول را دارد.

مقایسه