قوانین سربازی در ترکیه

سربازی، خدمتی اجباری در برخی کشورهای دنیا

امروزه تقریبا در تمامی کشورهای جهان، جوانان بعد از سن 18 سال، به صورت اجباری و یا اختیاری ملزم به رفتن به سربازی هستند.کشور ترکیه نیز از این قاعده مستثنا نیست و جوانان این کشور نیز باید برای مدت مشخصی، به صورت اجباری، به سربازی بروند.البته مدت زمان آن می‌تواند با سطح تحصیلات آن‌ها یا سایر شرایط متفاوت باشد. برای آشنایی با قوانین سربازی در ترکیه در این مطلب همراه ما باشید.

مهمترین قوانین سربازی در ترکیه

از سال 1914، طرح خدمت سربازی برای تمامی جوانان ترکیه اجرا شد. طبق این طرح، تمامی جوانان، مشمول خدمت سربازی می‎شدند و باید به صورت اجباری، به مدت 18 ماه در مناطق مختلف این کشور خدمت می‌کردند. این طرح در سال 2014 اصلاح شد و از آن به بعد مدت سربازی از 18 به 12 ماه کاهش یافت.

البته لازم به ذکر است که طبق قوانین سربازی در ترکیه فارغ التحصیلان دانشگاهی که دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند، باید به مدت تنها 6 ماه خدمت کنند اما در صورتی که این دسته از مشمولان بخواهند به صورت افسر ذخیره خدمت کنند، طول دوره سربازی آن‌ها همان یک سال خواهد بود.

طبق این قوانین، سه ماه اول خدمت سربازی، دوره آموزشی می‌باشد و در طول مدت سربازی، مبلغی در حدود 1600 لیر، به عنوان حقوق به سربازان پرداخت می‌شود.در طول دوره سربازی، هر سرباز می‌تواند ماهیانه دو روز مرخصی داشته باشد که البته مرخصی آن‌ها با توجه به محل سکونت، می‌تواند بیشتر از این مقدار نیز شود.

  • برای مسافت‌های تا 800 کیلومتر: یک روز اضافه
  • بین 800 تا 1600 کیلومتر: دو روز اضافه
  • بیش از 1600 کیلومتر: سه روز اضافه

یک سوال مهم؛ قوانین سربازی در ترکیه برای مهاجران چگونه است؟

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که متقاضیان کسب اقامت در ترکیه دارند، در مورد دوره سربازی این کشور است.بر اساس ماده 2 قانون 1111 نظام وظیفه عمومی ترکیه، خدمت سربازی برای اتباع خارجی و پناهندگانی که شهروندی این کشور را دریافت می‌کنند، بر اساس سن آن‌ها طبقه‌بندی می‌شود.

طبق قوانین سربازی در ترکیه تمامی افرادی که دارای ملیت‌های متفاوت هستند و بعد از 22 سالگی،  شهروندی ترکیه را کسب کرده باشند؛ باید بتوانند اثبات کنند که در کشور اصلی خود، دوره سربازی را پشت سر گذاشته‌اند تا بتوانند از این خدمت معاف شوند و در غیر این صورت، باید به سربازی بروند.افرادی که با 21 سال سن یا کوچکتر، شهروندی ترکیه را کسب کنند، می‌توانند به مدت دو سال سربازی خود را به تعویق بیاندازند.

جوانان از چه سنی باید در ترکیه به سربازی بروند؟

در سال 2014 و پس از اصلاح قوانین سربازی در ترکیه، سن سربازی برای جوانان 21 سال اعلام شد. همچنین در صورتی که فردی در 20 سالگی وارد خاک ترکیه شود و در 30 سالگی تابعیت ترکیه را دریافت کند، مشمول خدمت سربازی می‎شود.

طبق قوانین سربازی در ترکیه چه افرادی از این خدمت معاف می‎شوند؟

در صورتی که افراد از کشورهایی که عموما ترک زبان هستند، مانند آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان تابعیت ترکیه را دریافت کنند، در صورت ارائه برگه رسمی مبنی بر انجام خدمت سربازی در کشور خود، از انجام خدمت سربازی معاف می‎شوند.

البته روش‌هایی که هم برای به تعویق انداختن خدمت سربازی در این کشور وجود دارد که طبق قوانین سربازی در ترکیه، افرادی که بیماری‌های مزمن دارند تا زمان بهبود، محکومیت‌های قضایی تا پایان دوران محکومیت، تحصیل در مقطع دبیرستان تا 22 سالگی، مقطع کاردانی تا 25 سالگی، مقاطع لیسانس و مشابه تا 28 سالگی، مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند فوق لیسانس و دکتری و همچنین ورزشکاران حرفه‌ای تا 35 سالگی، می‌توانند خدمت سربازی خود را به تعویق بیاندازند.

نحوه خرید سربازی در ترکیه

دولت ترکیه برنامه‌هایی را هم برای خرید سربازی مشخص کرده است تا افرادی که شهروند این کشور هستند، بتوانند در چهارچوب قوانین سربازی در ترکیه از این خدمت معاف شوند. خلاصه این قوانین به این صورت است که افرادی که بیش از 18 سال در خاک ترکیه باشند و یا سه سال خارج از ترکیه زندگی کرده باشند، می‌توانند سربازی خود را بخرند.البته لازم به ذکر است که این امر در بازه‌های زمانی مشخصی اتفاق می‌افتد که توسط دولت اعلام می‎شود. بنابراین افرادی که واجد شرایط هستند، می‌توانند با پرداخت 37070 لیر و یا 5563 یورو از این خدمت معاف شوند.

یکی از نکات مهم در این زمینه این است که افرادی که دو یا چند تابعیتی هستند، می‌تواند هزینه خرید سربازی را با ارزهای خارجی نیز بپردازند.

سخن پایانی

در این مطلب، شما را با مهمترین قوانین سربازی در ترکیه آشنا کردیم. برای جمع‌بندی باید گفت که سربازی یک دوره اجباری در ترکیه است و تمامی جوانان پس از 21 سال مشمول سربازی می‎شوند. این دوره در ترکیه 12 ماهه است اما در صورتی که افراد دارای تحصیلات دانشگاهی باشند، باید به مدت 6 ماه به کشور ترکیه خدمت کنند.همچنین افراد مقیم این کشور که اصالت ترکیه‌ای ندارند طی شرایطی از این خدمت معاف می‌شوند که در این مطلب بیان شد. اگر خود یا فرزندانتان دارای شرایط مشمولیت هستید، بهتر است ابتدا به طور کامل با این شرایط آشنا باشید و از مراجع ذیصلاح کشور ترکیه نیز استعلام بگیرید تا پس از ورود به خاک این کشور دچار مشکل نشوید

مقایسه