میانگین حقوق در ترکیه

هر نیروی کار در ترکیه چقدر درآمد دارد؟

در تعیین دستمزد افراد جوامع مختلف، عوامل زیادی تاثیرگذارند. به طور معمول هر شخص که در ترکیه مشغول به کار است، معمولا در هر ماه به طور میانگین حدود ۷،۸۳۰ لیر حقوق  می‌گیرد. محدود‌ه حقوق از ۱،۹۸۰ لیر که کم‌ترین دستمزد است تا ۳۵،۰۰۰  لیر که بالاترین دستمزد به حساب می‌آید، در نوسان است. میانگین دریافتی جامعه 7،830 لیر است که با جمع  بیشترین و کم‌ترین میزان دریافتی به دست می‌آید.

 

 

حداقل دریافتی جامعه
(لیر)

حداکثر دریافتی جامعه
( لیر)

میانگین دریافتی
(لیر)

دسته بندی حقوق

1980350007830مبلغ دستمزد

متوسط حقوق افراد شامل چیست و تحت چه عواملی افزایش می‌یابد؟

متوسط حقوق ماهانه شامل حق مسکن، حمل و نقل و مزایای دیگر است. میزان حقوق بین مشاغل مختلف متفاوت است. حقوق یک شغل خاص با توجه به عنوان آن شغل تعیین می‌شود. سطح تجربه مهم‌ترین عامل در تعیین حقوق است. طبیعتا، تجربه بیشتر، دستمزد را بالاتر می‌برد.

تجربه

به طور کلی، کارمندانی که از دو تا پنج سال تجربه دارند به طور متوسط ۳۲ درصد بیشتر از تازه‌کارها در اکثر مشاغل و صنایع، درآمد کسب می‌کنند. متخصصان با تجربه‌ بیش از پنج سال به طور متوسط ۳۶ %  بیشتر از افراد با  تجربه‌کاری پنج سال یا کم‌تر درآمد دارند.

میانگین حقوق و دستمزد در ترکیه

متوسط حقوق ماهیانه در هر ماه ۷،۸۳۰ است که به این معنی است که پنجاه درصد یا  نیمی از مردم برای حقوق دریافتی کم‌تر از ۷،۸۳۰ تلاش می‌کنند، در حالی که نیمی دیگر برای حقوقی بیشتر از ۷،۸۳۰ تلاش می‌کنند. میانه نشان‌دهنده مقدار متوسط حقوق است. به طور کلی، افراد تلاش می‌کنند که میانگین حقوق را پشت سر بگذارند و به نیمی از جامعه که حقوق بیشتری دریافت می‌کنند بپیوندند.

حقوق و دستمزد در ترکیه بر حسب درصد

با مطالعه بر روی نمودار توزیع حقوق، میزان دریافتی  ۲۵ درصد جمعیت کم‌تر از ۴،۴۲۰ است، در حالیکه ۷۵ درصد از آن‌ها بیش از ۴،۴۲۰ تلاش می‌کنند.

چه زمان می توان گفت میزان حقوق و دستمزد در ترکیه مناسب است

اگر حقوق شما بالاتر از میانگین دریافتی جامعه باشد، پس شما خیلی خوب عمل می‌کنید و حقوقی مناسب دریافت می‌کنید. اگر حقوق شما کم‌تر از

به طور کلی:

  • کارگران دارای مدرک دیپلم به طور متوسط ۱۷ درصد بیش از همکاران خود که تنها به مقطع دبیرستان رسیده‌اند درآمد کسب می‌کنند.
  • کارمندانی که مدرک کارشناسی خود را کسب کرده‌اند، ۲۴ درصد بیشتر از آن‌هایی که موفق به دریافت مدرک دیپلم یا فوق‌دیپلم شده‌اند، درآمد دارند.
  • افرادی که مدرک کارشناسی‌ارشد را کسب کرده‌اند، حقوقی دریافت می‌کنند که میزان آن ۲۹ درصد بیشتر از افرادی است که دارای مدرک کارشناسی هستند.
  • در نهایت، دارندگان مدرک دکترا به طور متوسط ۲۳ درصد بیش‌تر از دارندگان مدارک کارشناسی‌ارشد حقوق دریافت می‌کنند؛ در حالی که شاید کاری یکسان را انجام می‌دهند.

هزینه‌ی تحصیل در مقاطع تکمیلی چقدر است؟

تحصیل در کارشناسی‌ارشد یا هر برنامه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در هر شهری از ۳۹،۲۰۰ تا ۱۱۸،۰۰۰ لیر ترکیه هزینه دارد و حدود دو سال طول می‌کشد به نظر خیلی‌ها این یک نوع سرمایه‌گذاری است. چون یا پرداخت این مبلغ و دریافت مدرک، در شغل خود در طی سال‌ها می‌توانید درآمد بیش‌تری کسب کنید و از دریافت مدرک، استفاده‌ی بهینه را ببرید.

البته یادتان باشد شما در واقع نمی‌توانید انتظار افزایش حقوق در طول دوره تحصیلی را داشته باشید، حتا اگر شاغل باشید چون شرط افزایش حقوق دریافت مدرک و به اتمام رساندن تحصیل در دوره‌ای آموزشی‌ست و صرف دانشجو شدن، باعث افزایش حقوق نخواهد شد.

تحصیلات تکمیلی؛ سرمایه گذاری برگشت پذیر

اکثر مردم، تحصیلات عالی را به عنوان یک روش مفید برای پیشرفت شغلی و بالا بردن سطح درآمد خود دنبال می‌کنند.  متوسط افزایش حقوق با کسب مدرک دانشگاهی حدود 10 درصد خواهد بود.

این تصمیم واقعا به موقعیت مالی و تجربه‌ی کاری شما بستگی دارد. البته در بیش‌تر مواقع، اگر بتوانید هزینه تحصیلات عالی را بپردازید، بهتر می‌توانید در موقعیت شغلی خود بدرخشید و حقوق بالاتری دریافت کنید. بنابراین تحصیلات تکمیلی یکی از گزینه‌های اثربخش آماده روی میز است.

میزان حقوق و دستمزد در ترکیه بر حسب جنسیت

در حقیقت در عصر برابری و تعامل مدنی، اگر چه جنسیت نباید بر پرداخت‌های مشاغل، تاثیری داشته باشد.  اما همیشه این سوال مطرح است که در جوامع مختلف، چه کسی بیشتر حقوق می‌گیرد:  مرد یا زن؟ همان‌طور که انتظار می‌رود، کارکنان مرد در ترکیه بیش از همتایان زن خود در سراسر این بخش‌ها، در آمد دارند. میانگین میزان درآمد آقایان در مقایسه با خانم‌ها در جدول زیر آمده است.

درصد تفاوت

(میانگین حقوق جامعه (لیر

جنسیت

__7/500زن
8%+8/080مرد

متوسط افزایش حقوق سالانه در ترکیه چند درصد است؟

کارمندان در ترکیه هر ۱۸ ماه در حدود ۸ درصد افزایش حقوق دارند.

باید توجه کنید که اعداد ارایه ‌شده، میانگین حدود افزایش حقوق در مشاغل هستند. این ارقام باید به عنوان دستورالعمل‌های کلی در نظر گرفته شوند. نکته‌ی مهم این است که افزایش‌های حقوق از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود و بستگی به عوامل زیادی دارد، اما عملکرد و نقش شما در موفقیت سازمان، مهم‌ترین عامل در تعیین میزان افزایش حقوقتان در یک سال خواهد بود.

عبارت “افزایش حقوق سالانه” معمولا به افزایش در دوره ۱۲ ماهه اشاره دارد، اما معمولا براساس عملکرد یک سال به سختی می‌توان میزان دقیق این افزایش را مشخص کرد. به طور معمول میزان افزایش حقوق در ترکیه بر حسب 12 ماه 5% خواهد بود.

میزان افزایش حقوق در هر سال (درصد)

حوزه‌ی کاری

5بانکداری
1انرژی
6فناوری اطلاعات
2بهداشت عمومی
7خدمات مسافرتی
3ساخت و ساز
8آموزش

مقایسه