نکات زندگی در ترکیه

با توجه به پیشرفت های فکری، اقتصادی و اجتماعی که ترکیه از آن ها برخوردار است، برای بسیاری از افراد به مقصدی تبدیل شده تا در شهرها و محلات آن به اقامت و زندگی بپردازند، چرا که بر پایه رنسانس اروپا و کشور های پیشرفته است، و علاوه بر آن، افراد مقیم امنیت مورد نظر خود را در ترکیه یافته اند، چرا که پیوند های مشترک بسیاری بین جامعه عرب به طور کل و جامعه ترکیه، به ویژه در زمینه های دین مشترک و به دنبال آن احترام به مناسک وجود دارد، و این نکته یک چالش بزرگ برای هر عرب است که به دنبال مهاجرت و اقامت در کشورهای توسعه یافته است.

با نکات زندگی در ترکیه با ما همراه باشید. همچنین، بخش بزرگی از جامعه ترکیه قوانین همسایگان را رعایت و حفظ می کند و به آزادی و تعدد عقاید، اعتقاد دارند؛ به گونه ای که باعث می شود افراد مقیم یا سرمایه گذاران احساس اطمینان و امنیت کنند، که این، اولین چیزی است که فردی که به دنبال زندگی در جایی است درباره آن سؤال می کند.

در دو دهه اخیر، ترکیه با یک تحول کیفی قابل توجه در تمام سطوح شناخته شد و همین امر باعث شد تا به مقصدی برای تمام ملیت ها تبدیل شود تا در آن، در جستجوی یک زندگی مناسب و معقول، یا اضافه کردن نوعی سرمایه گذاری مالی به این زندگی مناسب از طریق پروژه هایی که ایجاد می کنند و از آنها بهره می برند اقامت گزینند و به زندگی خود ادامه دهند.

نحوه و الزامات مهاجرت و زندگی در ترکیه

بسیاری از مردم درباره چگونگی مهاجرت و نکات زندگی در ترکیه سؤال می کنند. ما با جزئیات در این باره توضیح خواهیم داد.

اولین قدم که برای مهاجرت شما به ترکیه لازم است، این است که از طریق سفارت های ترکیه اقدام به گرفتن ویزا نمایید، و پس از گرفتن ویزا، اگر قصد ادامه اقامت در ترکیه را دارید، می توانید انواع مختلفی جواز اقامت پیدا کنید، که به شما اجازه خواهد داد تا به زندگی عادی خود در ترکیه ادامه دهید.

در ترکیه، خرید ملک هم چنان در صدر این گزینه ها قرار دارد؛ یکی از انواع جواز اقامت، جواز اقامت کوتاه مدت یا اقامت توریستی است و نوعی دیگر، جواز اقامت بلند مدت که به عنوان جواز اقامت دائم در ترکیه شناخته می شود و به آن دسته از افرادی اعطا می شود که به طور مداوم و بدون وقفه به مدت 8 سال و طبق شرایط خاص در ترکیه ساکن باشند.

هم چنین نوعی جواز اقامت کاری وجود دارد که به افراد خارجی که در شرکت های ترک مشغول به کار هستند اعطا می شود. به علاوه جواز اقامت دانشجویی که به دانشجویانی اعطا می شود که به ترکیه آمده و در دانشگاه های آن در حال تحصیل اند. هم چنین جواز اقامت خانوادگی که به مرد یا زنی که به ازدواج فردی ترک در می آید اعطا می شود.

در این مورد، همسر غیر ترک، می تواند پس از 3 سال برای گرفتن حق شهروندی ترکیه اقدام کند. هم چنین این نوع جواز اقامت می تواند برای خانواده فردی که دارای جواز اقامت کاری است گرفته شود. هم چنین نوعی جواز اقامت از طریق خرید ملک وجود دارد که سالانه تمدید می شود، و هم چنین به مرد / زن و فرزندان زیر 18 سال تعلق می گیرد.

 

مزایای زندگی در ترکیه

شاید یکی از اولین مزایای مهم زندگی در ترکیه، پدیده ای است که همه شهروندان حس می کند و آن، این است که هیچ گونه پیچیدگی در آن وجود ندارد؛ چرا که مردم ترکیه، به سادگی سبک زندگی و شیوه زندگی کردن مشهورند و این سادگی، در ادارات رسمی و امکانات بهداشتی، آموزشی و خدماتی آنها به طور چشمگیری منعکس شده است. حتی در نحوه خوردن و آشامیدن آنها، اختلافات فاحشی در طبقات مختلف مردم وجود ندارد.

در سطح فنی، برنامه هایی برای همه شهروندان وجود دارد که از طریق آنها می توانند اسناد و مدارک رسمی خود را صادر کنند. هم چنین ترکیه، یکی از کشور های پیشرو در زمینه بازاریابی الکترونیکی است؛ هر چیزی که به آن نیاز داشته باشید در این برنامه ها پیدا شده و به سرعت به خانه شما می رسد.

هم چنین، تحصیل یکی از جنبه های مهمی است که فرد مقیم یا سرمایه گذار در نظر می گیرد، چه ادامه تحصیل برای فرزندان و چه شروع تحصیل؛ ترکیه دانشجویان زیادی از سراسر دنیا، از طریق بورس تحصیلی جذب کرده است که منجر به شکل گیری آگاهی مثبت جامعه عرب شده که دانشجویان، در ترکیه زندگی کرده و به نوبه خود، در کشور خودشان به سفیرانی تبدیل می شوند و تعداد بیشتری دانشجو جذب می کنند؛

چرا که ترکیه دارای تعداد زیادی دانشگاه با استاندارد های بین المللی پیشرفته است که بدلیل کیفیت آموزش، سهولت ثبت نام، تعرفه پایین و تنوع تخصص در زمینه های مختلف، به همگان، امکان ادامه و تکمیل تحصیلات خود را می دهد و علاوه بر آموزش دولتی، دارای امکانات آموزشی ویژه نیز است.

هم چنین، طبیعت شگفت انگیز نقش مهمی در استثنایی ساختن زندگی در ترکیه دارد؛ بدلیل آب و هوای مناسب، منطقه جغرافیایی وسیع با بیش از 80 استان که هر کدام دارای صد ها امکانات طبیعی و توریستی و پارک های عمومی هستند، ترکیه هر ساله یکی از کشور های پیشرو در جذب توریست است. هم چنین ترکیه مشرف به دریاهای بسیاری است، رود های زیادی دارد و بیشتر استان های آن، پوشیده از چمن زار های سبز و درختان بلند است که زیبایی آن را بیشتر می کند.

موقعیت های شغلی در ترکیه چیزی است که ماهیت زندگی در آن را ویژه می سازد؛ چرا که ترکیه بدلیل تعداد زیادی مهاجر، کارخانه و مؤسسه، یکی از کشور های توسعه یافته در زمینه صنایع مختلف و تجارت آزاد است و بنابراین علاوه بر جنبه های آموزشی و گردشگری، موقعیت های شغلی فراوانی مانند مشاور املاک، ترجمه، تجارت آزاد فروشگاه های کوچک، تجارت خارجی و خدمات درمانی فراهم می کند که همگی در قالب قوانینی وجود دارند که باعث مصونیت سرمایه گذار شده و موجبات لازم برای ادامه کار را فراهم می کنند. در ادامه بیشتر به نکات زندگی در ترکیه می پردازیم.

 

معایب زندگی در ترکیه

شاید مهم ترین ایراد زندگی در ترکیه، مربوط به زبان است؛ چرا که ترک ها ترجیح می دهند تا به زبان خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و کسانی که به این زبان صحبت می کنند را دوست می دارند؛ بنابراین، افراد مقیم ترکیه در برقراری ارتباط دچار مشکل می شوند؛ اما زبان ترکی، یکی از زبان هایی است که به سرعت یاد گرفته می شود و خیلی زود قادر خواهید بود تا اولین جملات خود را بگویید و اندک اندک، آن را تمرین می کنید و غرق در آن خواهید شد. تعداد بی شماری مثال از افرادی وجود دارد که توانسته اند به این زبان که دارای تعداد زیادی کلمات عربی است، مسلط شوند.

علاوه بر این، با توجه به این که استان های بزرگ دارای ترکیبی از نژاد ها و افراد مختلف هستند، بحث افزایش هوشیاری و محافظت در برابر دزدی مطرح می شود که البته این پدیده نسبت به سایر جوامع بسیار اندک رخ می دهد و یک سیستم امنیتی قوی برای حفظ امنیت جامعه وجود دارد که این پدیده منفور را نادر می سازد؛ بنابراین، به افراد مقیم توصیه می شود تا مبلغ زیادی را با خود حمل نکنند و به جای آن، از کارت های بانکی استفاده کنند، که در تمام فروشگاه ها موجود هستند و دارنده آن را قادر می سازند تا با آن به راحتی خرید کند.

نکته دیگر این است که وسایل حمل و نقل در استان های بزرگ، شلوغ هستند و همین امر باعث می شود تا حمل و نقل با اتومبیل های شخصی تا حدی استرس زا باشد؛ با این حال، دولت ترکیه سیستم مترو را فراهم نموده است که سبب کاهش بسیار این جنبه منفی شده و حمل و نقل عمومی را برای همگان بسیار ساده کرده است.

 

هزینه زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه به طور کلی در محدوده زندگی با هزینه های بالا قرار نمی گیرد، خصوصا وقتی با سایر کشور های جهان که دارای ویژگی های مشابهی در زمینه شهرنشینی و درجه اجتماعی هستند، مقایسه می شود؛ چرا که در ترکیه، حداقل دستمزد انسان برای رفع نیاز های او در یک زندگی معمولی و با هزینه متوسط کفایت می کند و این موضوع نیز با توجه به توانایی های مالی و نیاز های زندگی هر فرد، متفاوت و نسبی است.

به طور کلی، حداقل درآمد، 2500 لیر ترکیه تخمین زده می شود که برای امرار معاش یک خانواده کوچک از جمله غذا، نوشیدنی و مسکن کافی است. شایان ذکر است که نرخ اجاره در محله های مختلف، تفاوت دارد.

هم چنین تفاوت های اساسی بین استان هایی که دارای ماهیت توریستی فعال هستند وجود دارد. قیمت ها در این استان ها در مقایسه با استان هایی که توریسم به عنوان منبع اصلی درآمد آنها نیست بیشتر است؛ برای مثال زندگی در آنکارا، نسبت به زندگی در استانبول، بورسا یا آنتالیا به دلایل ذکر شده ارزان تر است.

 

بهترین مناطق برای زندگی در ترکیه

این موضوع با توجه به شیوه زندگی مطلوب، متفاوت خواهد بود و برای دانستن نکات زندگی در ترکیه باید رعایت شود. چرا که برخی افراد ترجیح می دهند به دور از شلوغی و فشار زندگی کنند و برخی دیگر شهرهایی را ترجیح می دهند که در آنها تحرک قوی و فعال از سرمایه گذاری های تجاری و مالی وجود دارد. و برخی ترجیح می دهند تا دو خصوصیت را به صورت ترکیبی داشته باشند. ترکیه هر چیزی متناسب خواسته های هر فرد داراست.

استانبول هر دو ویژگی را در کنار هم دارد؛ این شهر باستانی، مدت هاست جایگاه خود را به عنوان مقصدی برای تعطیلات و نیز تجارت، با داشتن بزرگترین پروژه های ترکیه مانند فرودگاه جدید استانبول با موقعیت خاص خود، و نیز بزرگترین پارک ها، مساجد و جاذبه های توریستی و چیزهای دیگری که استانبول را در صدر شهر های ترکیه قرار می دهد، حفظ کرده است.

شهر ترابزون به عنوان عروس بلامنازع شمال ترکیه محسوب می شود و یک دروازه مهم بین شرق و غرب، از طریق دریای سیاه است. هم چنین دارای اهمیت تمدنی و فرهنگی است؛ قدمت آن به زمان امپراطوری روم، بیزانس و عثمانی بر می گردد. هم چنین دارای دریاچه معروف اوزون گل واقع در دامنه کوه هایی مرتفع می باشد؛ ترابزون بدلیل زیبایی، آب و هوا و طبیعت خیره کننده خود، گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا جذب کرده است.

در اینجا، نمی توان از پایتخت ترکیه، آنکارا، سخنی یه میان نیاورد؛ چرا که نشانگر تصویر ترکیه مدرن با ساختمان های بلند، کارگاه های بزرگ و کارخانه های عظیم خود است و چیزی که آن را بیشتر از بقیه برجسته می سازد، فعالیت سیاسی و دیپلماتیک آن است؛ زیرا این شهر پایتخت بوده و نیز سفارتخانه های بین المللی در آن وجود دارد؛ هم چنین این شهر با ساختمان های زیبا، مهندسی دقیق و برنامه ریزی منظم خود شناخته می شود؛ به علاوه باید به هزینه کم زندگی در آن نیز اشاره کنیم.

در این جا نباید ازمیر را فراموش کنیم؛ جایی که زیبایی شهری تجاری و باستانی، با زیبایی دریای اژه و خط ساحلی مشرف به آن ترکیب شده است؛ این منطقه هم چنین به عنوان یکی از مهم ترین و بهترین مناطق برای سپری کردن تعطیلات و اقامت گردشگران در ترکیه محسوب می شود. ازمیر با نمایشگاه های تجاری خود و اینکه مقصدی برای تجار از کشور های مختلف و استان های ترکیه است، شناخته می شود.

هم چنین بورسا، اولین پایتخت امپراطوری عثمانی را ذکر می کنیم که به دریای مرمره مشرف است و با آب و هوای معتدل خود شناخته می شود. هم چنین دارای موقعیت جغرافیایی ساحلی است که بین مناطق کوهستانی و ساحلی گسترده است. به علاوه، بدلیل سهولت زندگی در آن و فراوانی گزینه های کار و مسکن، مردم آن، این شهر را بهترین شهر برای زندگی در ترکیه می دانند.

و در نهایت، علاوه بر دیگر مناطق شگفت انگیز ترکیه، آنتالیای مشهور، با سواحل گرم و استراحتگاه های توریستی مجلل را باید ذکر کرد.

مقایسه