چگونه در ازمیر ترکیه کسب و کار راه بیندازیم؟

با توجه مورد توجه قرار گرفتن کشور ترکیه علی‌الخصوص شهر ازمیر برای ایرانیان و آمار بالای مهاجرت، یکی از بزرگترین دغدغه‌های مهاجرین در کنار نیاز تهیه مسکن، راه اندازی کسب و کار مطمئن و کسب درآمد در اینجاست. هرگونه کسب و کاری می‌تواند متناسب با شرایط و فرهنگ بازار هدف همچنین تجربه، دانش و میزان سرمایه‌ی شما موفق و سود ده باشد.

اما چگونه می‌توان کسب و کاری مطمئن، کم ریسک و پر بازده با حداقل زمان بازگشت سرمایه راه‌اندازی نمود؟ چه نوع خدماتی یا محصولاتی می‌تواند مناسب بازار و قابل رغابت باشد تا سرمایه‌گذاری خوب و مطمئن تلقی شود؟ در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت و پیشنهادات عالی را برای شما خواهیم داشت.

فرانچایز چیست؟

فرانچایز یک مدل تجاری است برای سرمایه گذاری و آغاز کسب و کار جدید که البته نکات مثبت و منفی خاص خود را نیز دارد. بسیاری از محصولاتی که ما مصرف می‌کنیم یا خدماتی که دریافت می‌داریم از جانب فرانچایز‌ها ارائه می‌شوند.

مک‌دونالد به عنوان معروف‌ترین فرانچایز دنیا را همه ما می‌شناسیم. مک‌دونالد مدل تجاری، علامت تجاری، مواد اولیه، آموزش‌های لازم، تبلیغات و تجهیزات خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. توجه کنید که کسب و کار شرکت مک‌دونالد فروش همبرگر نیست بلکه مک‌دونالد شعب رستوران خود را می‌فروشد. این رابطه بین مک‌دونالد به عنوان فرانچایز دهنده و صاحب یک شعبه مک‌دونالد به عنوان فرانچایز گیرنده را فرانچایز می‌گویند.

فرانچایز یک مدل تجاری است که بر طبق آن امتیاز و امکان اجرا، بهربرداری و عرضه نام تجاری، محصول و شیوه تجارت از سوی دارنده‌ی اصلی‌ حق مالکیت یا همان فرانچایزر، به دریافت کننده امتیاز فرانچایز واگذار میگردد. برای بسیاری از افرادی که مایل به سرمایه‌گذاری هستند ولی از تجربه یا تخصص کافی برخوردار نیستند خرید یک فرانچایز بهترین فرصت است.

توجه کنید که فرانچایز مدلی امتحان شده از کسب و کار است و به همین دلیل ریسک کمی دارد. اگر شما می‌خواهید یک رستوران راه‌اندازی کنید ولی مطمئن نیستید که غذای شما را مردم می‌خرند یا نه می‌توانید یک فرانچایز غذایی بخرید؛ به این ترتیب ریسک حداقل می‌شود.

اخذ نمایندگی برند شناخته شده یا بطور خلاصه استفاده از یک فرانچایز چیزی نیست جز تکرار یک الگوی آزمایش شده کسب و کار که منجر به کاهش ریسک سرمایه گذاری می‌شود. در چارچوب مفهوم فرانچاز سرمایه گذار طبق قراردادی مدون با ارایه دهنده فرانچایز از تجربه او برای راه اندازی یک کسب و کار مشابه استفاده میکند.

امروزه به موازات توسعه اقتصادی جهان و رقابتی تر شدن تجارت استفاده از فرانچایز ها به واسطه ریسک کمتر، کاهش هزینه های تبلیغاتی و همچنین رعایت استانداردهای کیفی گسترش روزافزونی یافته است. بطوریکه امروزه میتوان از رستوران و سوپرمارکت تا خشکشویی و کارگاه فنی و از مهدکودک، مدرسه و دانشگاه تا درمانگاه و بیمارستان بصورت فرانچایز یافت.

در کشور ترکیه هم مانند سایر کشورهای اروپایی و پیشرفته این بازار رقابتی داغ است. فرهنگ استفاده از موارد محتلف خدماتی و مصرفی از برندهای معروف توسط مردم ترکیه و توریست‌ها رواج بسیاری دارد و این نوع سرمایه‌گذاری بیشترین بازده با کمترین ریسک را برای شما خواهد داشت.

ویژگی‌های استفاده از فرانچایز

  1. کاهش ریسک سرمایه گذاری از طریق استفاده از یک برنامه آزمایش شده
  2. عدم نیاز به تدوین برنامه آماده سازی. این قسمت توسط ارایه دهنده فرانچایز آماده شده است
  3. عدم نیاز به تبلیغات. معمولا تبلیغات توسط ارایه دهنده انجام میشود
  4. کاهش زمان مورد نیاز برای انجام مقدمات از قبیل دکوراسیون، طراحی، اجرا…
  5. کاهش درگیری با پیمانکاران مختلف به دلیل وجود تعاریف دقیق
  6. کاهش هزینه های جاری به دلیل وجود استانداردهای اجرایی
  7. انجام پیشگیری های لازم برای عدم مواجه با مشکلات در مسیر اجرا
  8. پشتیبانی فنی و تخصصی توسط ارایه دهنده فرانچایز

مقایسه