گواهینامه رانندگی ترکیه

در ترکیه باید حداقل ۱۸ سال داشته باشید تا اجازه رانندگی کردن را دریافت کنید و حداقل ۱۷ ساله باشید که برای رانندگی هرگونه موتور سیکلت و دریافت گواهینامه آن اقدام کنید. تست رانندگی درست مثل ایران شامل یک آزمون تئوری و یک امتحان عملی است که تازگی‌ها برای مطابقت و همخوانی بیشتر با مقررات اتحادیه اروپا سخت‌تر شده‌است (که در سال 2015 به عنوان مقررات سازگاری با اتحادیه اروپا منتشر شد.)

  • نکته: گردشگران خارجی یا ساکنین موقت کافی است آزمو‌ن‌های رایج را در کشور خودشان انجام دهند.

 رانندگی در ترکیه توسط گردشگران خارجی

اگر به ترکیه سفر می‌کنید و بیش از ۹۰ روز متوالی در آنجا نخواهید بود، اما دلتان می‌خواهد از شرکت‌های خدماتی، اتومبیل اجاره کنید، باید بدانید که برای رانندگی در این کشور می‌توانید تنها با استفاده از گواهینامه خود رانندگی کنید و نیاز به چیز اضافه‌ای نیست. تنها شرط این است که گواهینامه‌تان عکس دار باشد و عکستان جدید و  قابل تطبیق با شما باشد. در غیر این‌صورت باید مجوز رانندگی بین‌المللی بگیرید.

ساکنین خارجی در کشور ترکیه لازم است گواهینامه بگیرند؟

ساکنین خارجی در ترکیه به شرکت در آزمون رانندگی و دریافت گواهینامه ترک ملزم نیستند.  با این حال لازم است که ترجمه‌ای ترکی  از گواهینامه خود را  ممهور به  مهر رسمی کنند و همیشه در کنار گواهینامه همراه خود داشته باشند. البته بعضی از شرکت‌های بیمه ، ازتان می‌خواهند در عرض 12 ماه از اقامتتان، گواهینامه رانندگی خود را از ترکیه دریافت کنید وگرنه بیمه شما را باطل خواهند کرد. رانندگی با خودروی بدون بیمه هم حتما می‌دانید که خیلی  خطرناک است! این یعنی شرکت‌ها اعتبار گواهینامه کشور شما را نمی پذیرند.

مراحل درخواست برای دریافت گواهینامه ترکیه

اگر شما می‌خواهید گواهینامه رانندگی ترک دریافت کنید و البته گواهینامه رانندگی کشور خود را هم دارید باز هم لازم نیست در امتحان رانندگی شرکت کنید.  بنابراین، شما تنها باید مدارکی را آماده کنید و آن  را به دفتر سازمان رانندگی (Driver’s Association Office) ، که در بخش ثبت حمل و نقل محلی شما واقع شده‌است، ارسال نمایید.

مدارک مورد نیاز:

  • گواهی‌نامه رانندگی معتبر
  • ترجمه رسمی گواهینامه به زبان ترکی
  • مجوز سکونت (Ikamet)یا کارت شناسایی ترکی
  • پنج عکس با اندازه پاسپورت
  • دریافت عدم سوسابقه کیفری از دادگاه محلی‌تان با اعتبار 12 ماه
  • گزارش بهداشت و گواهی گروه خونی، (چه از یک درمانگاه دولتی یا خصوصی)
  • پرداخت هزینه‌های رایج دریافت گواهینامه (بسته به کلاس و مدل خودرو)
  • پرداخت هزینه‌های پست و ارسال گواهینامه
  • گواهینامه اصلی شما برای تکمیل فرآیند دریافت گواهینامه به شما بازگردانده می‌شود. یادتان نرود حتما آن را بعد از انجام مراحل بالا دریافت کنید.

آزمون رانندگی در  ترکیه

اگر بدون داشتن گواهینامه به ترکیه بروید و بخواهید رانندگی کنید، باید آزمون رانندگی ملی را حتما بگذرانید که شامل مراحل زیر است:

  • آموزش کمک‌های اولیه و آگاهی از موارد ترافیک و حمل و نقل
  • ۱۲ ساعت تمرین عملی شهر
  • امتحان تئوری (آیین نامه)
  • آزمون عملی (شهر)

کمک‌های اولیه و آگاهی از  اصول ترافیک  و حمل و نقل

خیلی عجله نداشته باشید چون مطمئنا شما نمی‌توانید گواهینامه رانندگی خود را کم تر از حداقل  یک ماه پس از مهاجرت به ترکیه دریافت کنید، زیرا حداقل 18 ساعت طول می‌کشد تا دوره کمک‌های اولیه را تمام کنید. برای این کار  شما باید ۱۰ ساعت کلاس کمک‌های اولیه و ۸ ساعت آگاهی ترافیک را به پایان برسانید. این را هم بدانید درست مثل ایران، گواهی پزشکی و بینایی سنجی هم باید بگیرید و مدارکتان را تکمیل کنید.

آموزش‌های عملی برای دریافت گواهینامه در ترکیه (شهر)

کلاس‌های شهر که در ایران هم شما باید برای دریافت گواهینامه باید بگذرانید در ترکیه هم برقرار است. تا  قبل از سال ۲۰۱۳، شهروندان ترکیه‌ای مراحل بسیار آسانی برای شرکت در آزمون رانندگی می‌گذراندند که منجر به نرخ بالای تصادفات رانندگی و تلفات جاده‌ای شد. به همین دلیل، آموزش عملی از ۱۰ ساعت به ۱۲ ساعت افزایش یافت که باید قبل از انجام آزمون عملی انجام شود. شاید شما هم در سفر به ترکیه متوجه شده‌اید تاکسی‌ها خیلی بد رانندگی می‌کنند و شبیه به ایران جلوی هم می پیچند و گاهی رانندگی‌شان خطرناک و نا امن می‌شود.

امتحان تئوری برای دریافت گواهینامه (چیزی شبیه به آیین نامه)

آزمون تئوری مجموعه‌ای از ۱۰۰ سوال است که آگاهی شما را در مورد کد بزرگراه‌های ترکیه می‌سنجد که برای دریافت گواهینامه حداقل ۷۰ مورد آن باید به درستی پاسخ داده شود از آن‌جایی که این آزمون فقط به زبان ترکی انجام می‌شود، شما اجازه دارید با مترجم در جلسه امتحان شرکت کنید.

آزمون عملی (آزمون شهر)

تا چند سال پیش، آزمون شهر برای دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه به طرز خنده داری بسیار ساده بود، شما توی ماشین می نشستنید و تنها کافی بود یک کار بسیار ساده انجام دهید؛ رانندگی در یک خط مستقیم به مدت دو دقیقه و هیچ چیز دیگر. تبریک می‌گوییم شما دو دقیقه توانستید مستقیم برانید پس شما شایسته دریافت گواهینامه هستید! به همین سادگی!

با این حال، با مقررات جدید و بیشتر به دلیل هماهنگی و سازگاری با اتحادیه اروپا، خیلی خوشحال نباشید چون حالا دیگر می‌توانید مطمئن باشید که این آزمون این روزها بسیار دقیق‌تر برگزار می‌شود. برای مثال، در حالی که آزمایش‌ها قبلا ۱۵ دقیقه طول می کشید، حالا باید حداقل نیم ساعت طول بکشد و شما تبحر خود را در رانندگی به ممتحن نشان دهید.

پس از آزمون چه کنیم؟

هنگامی که آزمون رانندگی خود را با موفقیت پشت سر گذاشتید، گواهی موفقیت در  آزمون تئوری  و شهر خود را باید به اداره ثبت حمل و نقل،

(Trafik Tescil Mudurlugu) به همراه مدارک زیر ارائه دهید.

  • احراز هویت (نسخه اصلی و کپی هرگونه مدرک شناسایی)
  • کپی از مدارک تحصیلی دریافت شده
  • گواهی پزشکی و گواهی تشخیص گروه خونی
  • عکس‌های در سایز و اندازه پاسپورت
  • نکته مهم این است که هر سند و مدرکی که در ترکیه گرفته نشده است و یا به زبان ترکی نیست باید به این زبان در دفاتر ترجمه رسمی، ترجمه شده باشد. برای جلوگیری از اتلاف وقت و دوباره کاری، این مرحله را از قبل آماده کنید.

مقایسه