تفاوت استانبول با آنکارا

مقایسه استانبول با آنکارا ، اگر بخواهیم استانبول را که پایتخت توریستی ترکیه است و قسمتی از آن در قاره اروپا واقع شده است، با پایتخت سیاسی و اجتماعی ترکیه یعنی آنکارا مقایسه کنیم باید این دو شهر را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم. با پین تاتی همراه باشید تا به این دو شهر سری بزنیم.

تفاوت‌های یک خطی استانبول و آنکارا

  • برای کسانی که روی مبل لم داده‌اند و دارند این مطلب را می‌خوانند، شاید مقایسه‌های یک خطی زیر جذاب باشد:
  • استانبول شلوغ و پر سروصداست در حالی که آنکارا شلوغ نیست و ساکت است!
  • ترافیک‌های استانبول دیوانه کننده است اما در آنکارا خبری از ترافیک‌های چند ساعته معمول نیست.
  • استانبول با دریا احاطه شده است اما آنکارا حدود 200 کیلومتر با دریا فاصله دارد.
  • آنکارا در زندگی شهری چهره‌ی سنتی‌تری دارد اما استانبول به دلیل حضورتوریست زیاد و درهم آمیختگی فرهنگی، چهره به روزتری پیدا کرده است.
  • با این‌که آنکارا پایتخت ترکیه است اما قیمت خرید ملک و هزینه‌های زندگی در این شهر از استانبول کم‌تر است.
  • اکثر مقامات دولتی و بازرگانان در آنکارا هستند در حالیکه فعالین عرصه صنعت و تجارت و صادرات محصول در استانبول حضور دارند.

مقایسه جمعیت و وسعت استانبول و آنکارا

نکته جالب توجه این است که آنکارا با وجود موقعیت سیاسی مهم‌تری که از استانبول دارد، جمعیت کم‌تری را در خودش جا داده است.
آنکارا در حال حاضر حدود 6 میلیون جمعیت دارد در حالی که این میزان در استانبول به 15/5 میلیون می‌رسد. بعضی‌ها اعتقاد دارند پیدا کردن کار در آنکارا به دلیل جمعیت کم آن راحت‌تر است اما جمعیت کم‌تر معمولا فرصت‌های شغلی را هم محدود می‌کند.

زندگی شبانه در رگ‌های استانبول

زندگی شبانه در استانبول در جریان است اما اگر شما ازآن دسته افرادی هستید که شب ها زود می خوابند و زندگی منظم و به دور از آشفتگی دارند، آنکارا برای شما انتخاب مناسبی است. پس توجه داشته باشید با وجود اینکه آنکارا هم مثل استانبول شهر تاریخی‌ای است اما توی آن خبری از بی نظمی و خوشگذرانی وشب زنده داری استانبول نیست.

تفاوت آنکارا و استانبول در پایبندی به مذهب

آنکارا نسبت به استانبول شهر مذهبی‌تری است. شاید برای همین لباس‌های خیلی باز و یا کوتاه در این شهر برای خانم‌ها جلب توجه کننده است و به دلیل توریست کم تری که از استانبول دارد، مردم هنوز به فرهنگ‌های مختلف و حضور مردمی با لباس‌های خیلی تابستانی J عادت نکرده‌اند. در واقع آنکارا یک شهر منظم و با ادب با پیشینه و ریشه‌های مذهبی‌تری است.

نرخ جرم و جنایت در استانبول و آنکارا

میزان جرم و جنایت در آنکارا نسبت به استانبول کم‌تر است. شاید علت اصلی آن کنترل بیشتر پلیس و عدم وجود مهاجران زیاد از شهرها و کشورهای دیگر باشد. در واقع استانبول به دلیل شلوغی و جمعیت آشکار و نهفته زیادی که دارد، میزبان جرم و جنایت بیشتری است. آدم یاد آن مثل قدیمی می‌افتد؛ هرکه بامش بیش، برفش بیشتر!

آب و هوا و آلودگی هوا، تفاوت آنکارا و استانبول

آلودگی هوا در استانبول از آنکارا بیشتر است. چون حتما می‌دانید که تعداد خودرو و جمعیت این شهر بسیار بیشتر از آنکاراست. اما در خصوص آب و هوا، آنکارا زمستان‌های خیلی سردی دارد که در مقایسه با استانبول نکته‌ای منفی محسوب می‌شود و شاید برای خیلی‌ها آزاردهنده باشد. سه ماه از سال در آنکارا امکان بارش برف است و هوا در مقایسه با استانبول سرد و خشک و آزاردهنده‌تر است.

تفاوت آنکارا و استانبول در چهره شهر

تعداد آپارتمان‌های مدرن درآنکارا بیشتر است در حالی که در استانبول رزیدانس‌های پیشرفته بیشتری می‌بینید. البته چهره استانبول در بخش‌های مشخصی از قسمت اروپایی هم سو با اتحادیه اروپا بدون هیچ‌گونه ساخت و سازی است و خانه‌های موزه مانندی وجود دارد که شکل و ظاهر آن همان طور حفظ شده است و همین حال و هوای بیزانسی بعضی محله‌ها، باعث جذب افراد بیشتری به این شهر شده است. شهری با کوچه‌های سنگفرش و خانه‌هایی ک شبیه موزه مصور در اطرافتان وجود دارد.

تفاوت استانبول و آنکارا در پرداخت هزینه زندگی

زندگی در آنکارا به طور معمول 15 درصد از استانبول ارزان‌تر است. یعنی هزینه حمل و نقل و اجاره و خرید خانه و خرید مایحتاج در آنکارا کم‌تر است؛ هرچند زندگی کردن در شهر زنده و شادابی مثل استانبول شاید برای اکثر افراد با وجود  پرداخت هزینه‌های بیشتر بیارزد.

مقایسه