بهترین موزه‌های استانبول

شهر استانبول پر از مکان‌های هیجان انگیز است. از بناهای تاریخی مثل برج گالاتا و مسجد ایاصوفیه گرفته تا انبار باسیلیکا همه و همه، سرشار از شگفتی هستند.

موزه‌های استانبول هم مانند باقی چیزهای این شهر خاص و جذابند.

پیشنهاد ما این است که اگر تا به حال به موزه‌های استانبول سرنزدید، در سفر بعدیتان دیدن از موزه‌های این شهر را در برنامه استانبول گردی خود قرار دهید.

برای راحتی کار، ما چندتا از بهترین موزه‌های استانبول را به همراه مسیر دسترسی به شما معرفی می‌کنیم.

موزه معصومیت(Masumiyet Müzesi)

تاحالا وارد یک داستان شده‌اید؟ در مکان یک قصه، خیلی واقعی قدم زده‌اید؟ خودتان را جای آدم‌های داستان گذاشته‌اید؟ وسایل محبوب شخصیت‌های اصلی داستان را لمس کرده‌اید؟!
موزه معصومیت (به زبان ترکی: Masumiyet Müzesi) خانه‌ای قرن نوزدهمی در استانبول است که توسط نویسنده معروف Orhan Pamuk تبدیل به موزه شده.

پاموک ابتدا از اواسط دهه ۱۹۹۰ شروع به جمع‌آوری اشیایی برای این موزه کرد. اورهان پاموک گفته من می‌خواستم اشیاء واقعی یک داستان را در موزه جمع کنم و به نمایش بگذارم و رمانی را براساس این اشیاء بنویسم.

برخی از اشیاء نمایش داده شده در موزه از خانواده و دوستان و بعضی هم از مکان‌های دیگر استانبول و یا از سراسر جهان جمع کرده است. این رمان داستان یک فرد استانبولی ثروتمند به نام کمال است که عاشق عموزاده فقیرش می‌شود

ران توسط خانم فهیمه حصارکی ترجمه شد ولی مجوز چاپ نگرفت.
یک دیوار جذاب در طبقه اول این موزه وجود دارد که با ۴۲۱۳ نخ سیگار پوشیده شده است. پاموک داستان این دیوار را اینگونه تعریف می‌کند: کمال به سیگارهایش افتخار می‌کرد، هربار که سیگارش تموم می‌شد داستان آن‌ها را برایم نقل می‌کرد. به دقت تاریخ هرکدوم را می‌دانست و برای هرکدام یک یادداشت جداگانه می‌گذاشت. من هم در رمانم از آن‌ها استفاده کردم.

برای دیدن آدرس و مسیریابی موزه کلیک کنید

goo.gl/maps

یکی از بهترین موزه‌های استانبول
موزه ساکیپ سابانجی (Sakip Sabanci Museum)

موزه ساکیپ سابانجی در امیرگان و نزدیکی تنگه بسفر قرار دارد. این مکان با دستور شاهزاده محمدعلی حسن از خانواده هیدیف مصر و به دست معمار ایتالیایی، ادوارد دِناری طراحی شده است.

این ویلا سال‌های طولانی محل اقامت تابستانی خانواده هیدیف بود اما در سال ۱۹۵۱ توسط عمر سابانجی خریداری شد. در همان سال یک مجسمه اسب که در سال ۱۸۶۴ ساخته شده بود را هم به این باغ آوردند. به همین علت به اینجا “ عمارت با اسب “ هم گفته می‌شود (به ترکیAtlı Köşk).

ی در سال ۱۹۶۶ فوت شد. مدتی پس از آن و در سال ۱۹۷۴، آلتی کوشک محل زندگی و خانه ساکیپ سابانجی شد؛ زیرا او بزرگترین فرد خانواده بود.

اینجا پر از نقاشی‌ها، آثار خوش‌نویسی ساکیپ سابانجی، لوازم و اشیا عتیقه است. این ویلا سال ۱۹۹۸ تبدیل به موزه شد و در سال ۲۰۰۲ قسمت‌های نمایشگاهی موزه به روی همه گشوده شد. هر سال نمایشگاه، کنسرت و سمینار و برنامه‌های آموزشی بسیاری هم در این مکان برگزار می‌شود.

آدرس و مسیر دسترسی

google.com/maps/dir

موزه توهم(Museum of Illusions Istanbul)

از نام این موزه پیداست که باید آن را دید!

وقتی از میدان تکسیم وارد خیابان استقلال می‌شویم، در انتهای خیابان، قبل از اینکه به ایستگاه متروی شیشانه برسیم، در فودهال استقلال، یک موزه عجیب و غریب قرار دارد به نام موزه توهمات!

موزه توهمات استانبول یکی از شعبه‌های این موزه زنجیره‌ای است که در شهرهای دیگری مثل نیویورک، تورنتو، دبی، دوحه، کوالالامپور و … هم شعبه دارد.

در این موزه می‌توانیم چیزهایی که همیشه در فیلم‌های تخیلی یا انیمیشن‌ها دیدیم را تجربه کنیم. مثلا:

  • اتاق چرخیده: وارد اتاقی بشویم که برعکس شده؛ یعنی سقفش پایین است، کفش بالا.
  • تونل چرخان: وارد تونلی می‌شویم که دیواره نورانی آن می‌چرخد. انگار که دنیا دور سرمان در حال چرخش است… .
  • اتاق بی‌نهایت: اتاقی پر از آینه که به انتهای آن نمی‌رسیم.
  • اتاق ایمز: در یک گوشه این اتاق، کوتوله هستیم و در گوشه‌ی دیگر غول! کافیست به گوشه دیگر برویم تا به غول یا کوتوله تبدیل بشیم!
  • میز کلون: پشت این میز با چند تا از خودتون بازی کنید!!
  • سر بریده روی بشقاب: تا حالا دوست داشتید سر بریده یک نفر را روی بشقاب ببینید؟! اون شخص را با خود به موزه توهمات استانبول ببرید

آدرس و مسیر دسترسی

g.page/museumofillusions

موزه پانوراما(Panorama 1453 History Museum)

سلطان محمد دوم، با ۸۰ هزار نیرو، ۷۰ توپ جنگی، ۷۰ کشتی جنگی راهی قسطنطنیه شد و پس از ۵۷ روز محاصره این شهر، بالاخره آن را فتح کرد و به نام سلطان محمد فاتح معروف شد. البته فتح قسطنطنیه به این سادگی‌ها هم نبود؛ هنگام بازدید از موزه پانوراما ۱۴۵۳ متوجه این موضوع می‌شویم.

یک موزه سه بعدی که جریان فتح استانبول را به خوبی نشان می‌دهد؛ با همه جزئیات و خشونت و شلوغی آن.

اسب‌ها شیهه می‌کشند، توپ‌ها و اسلحه‌ها شلیک می‌شوند و صدای فریاد پیروزی سربازان به گوش می‌رسد. گویی وسط میدان جنگ ایستاده‌ایم.
یک جنگ تمام عیار که با پیروزی عثمانی‌ها به پایان می‌رشد و صدای الله اکبر تمام سالن را دربرمی‌گیرد. آن موقع مارش امپراطوری عثمانی هم نواخته میشود.

بعد از این نمایش جذاب وارد موزه نقاشی و مینیاتور می‌شویم که مربوط به امپراطور سلطان محمد فاتح است. اینجا دفتر یادداشت سلطان محمد نگهداری می‌شود. در این دفترچه به زبان‌های ترکی، یونانی ، عربی، فرانسه و چند بیت ترکیبی فارسی و ترکی چیزهایی یادداشت شده.

آدرس و مسیر دسترسی

g.page/Panorama1453

موزه اسباب بازی(İstanbul Oyuncak Müzesi)

موزه که فقط برای آدم بزرگ‌ها نیست!
مثلا همین موزه اسباب بازی استانبول، یک جای باحال برای گردش و تفریح با بچه‌هاست. موزه اسباب‌بازی در سال ۲۰۰۵ به دست آقای «سونای آکین» تاسیس شد.

این شاعر و نویسنده در آثار خود به کودکان و دنیای کودکی می‌پرداخت و به خاطر این علاقه، موزه اسباب‌بازی را راه انداخت. در این موزه تعداد زیادی اسباب بازی و مینیاتور که متعلق به اقوام ترکی و مردم نقاط دیگر جهان است، نگهداری می‌شود.

آدرس و مسیر دسترسی

goo.gl/maps

مقایسه